OBERT DES DE 2021 | La 2a edició del Parlen els nens i nenes comença preguntant “com esteu?” a infants d’entre 8-12 anys i, amb el coneixement generat, s’actualitzarà l’Agenda dels infants. Un nou Grup Altaveu s’encarregarà d’explicar-nos-la

Projectes
OBERT DES DE 2021 | La 2a edició del Parlen els nens i nenes comença preguntant “com esteu?” a infants d’entre 8-12 anys i, amb el coneixement generat, s’actualitzarà l’Agenda dels infants. Un nou Grup Altaveu s’encarregarà d’explicar-nos-la
OBERT DES DE 2017 | Acompanyem l’Ajuntament de Barcelona en la definició i desplegament del Pla del joc a l’espai públic per tal que, amb horitzó 2030, la ciutat sigui cada vegada més jugable i ofereixi més i millors oportunitats de joc a l’espai públic als infants, adolescents i al conjunt de la ciutadania.
OBERT DES DE 2021 | Acompanyem l’Ajuntament de Barcelona en l’elaboració del Pla d’Infància 2021-2030, que és el marc de planificació i transversalització de les principals polítiques que afecten a la infància i l’adolescència a la ciutat de Barcelona.
OBERT DES DE 2017 | Projecte que, a través d’un informe anual, presenta i analitza les dades del Sistema Integral d’Indicadors de la Infància i l’Adolescència de Barcelona (SIIIAB).
OBERT (des de 2021) | Laboratori que consisteix en aterrar als districtes de Ciutat Vella, Nou Barris i Sant Martí les dades que es recullen i s’analitzen a través del Sistema d’Indicadors d’Infància i Adolescència a Barcelona.
OBERT des de 2022 | Després de més de 5 anys treballant el projecte Barcelona ciutat jugable i acompanyant l’Ajuntament de Barcelona en l’elaboració i desplegament del Pla del joc a l’espai públic, l’Institut Infància i Adolescència posem a disposició d’altres municipis el coneixement acumulat per tal que més pobles i ciutats vagin avançant per ser cada vegada més jugables.
OBERT DES DE 2020 | Laboratori que ressegueix l’impacte de la crisi sanitària i social de la covid-19 i de les mesures que s’han pres per fer-hi front, en les vides i els drets de la infància i l’adolescència de Barcelona.
OBERT DES DE 2016 | Coordinem el Grup d’igualtat d’oportunitats en la infància del Consell Municipal de Benestar Social de Barcelona. El grup treballa sobre estratègies, mesures i planificació estratègica municipal vinculada a reduir les desigualtats i la pobresa en la infància i l’adolescència.
OBERT DES DE 2018 | Acompanyem l’administració pública en els processos de cocreació amb infants i adolescents per tal de dissenyar la ciutat i l’espai públic tenint en compte les seves veus i necessitats. A més, sistematitzem aquests processos per tal que puguin replicar-se més enllà dels pilotatges.
OBERT DES DEL 2017 | En el marc d’aquest projecte realitzem diverses recerques sobre l’educació i els serveis de criança de la petita infància a Barcelona per acompanyar l’Ajuntament en les polítiques públiques d’aquest àmbit.
OBERT DES DE 2016 | Aquest projecte aporta una diagnosi de la situació de l’educació a la ciutat de Barcelona, tot identificant els principals reptes i propostes d’actuació per a la política educativa local.
LABORATORI TANCAT (2018) | Fem un retrat de condicions de vida de les famílies amb infants i adolescents ateses pels serveis socials de Barcelona amb problemàtiques d’extrema complexitat a partir d’una explotació específica amb mirada d’infància de l’Enquesta de Condicions de Vida de les Persones Usuàries dels Centres de Serveis Socials de 2016.
2016-2017 | Aquest projecte es proposa identificar, sistematitzar i analitzar experiències transformadores de participació social i política d’infants i adolescents als barris de Barcelona.
2016-2017 | Impulsem i coordinem un grup transversal de treball dins l’Ajuntament de Barcelona amb l’objectiu de repensar i incorporar millores concretes en l’espai públic en clau d’infància i adolescència
2016-2017 | Aquest projecte es proposa fer una radiografia general del funcionament del programa a partir de la qual dissenyem una eina d’avaluació per millorar-ne el coneixement, seguiment i planificació.
2016-2017 | El projecte consisteix en la realització d’una diagnosi general i la creació d’una eina d’avaluació que ha de permetre aprofundir en el coneixement, dinàmiques i funcionament del programa.
2016-2017 | Amb aquest projecte avaluem els darrers deu anys de funcionament del programa municipal ‘Audiències públiques de nois i noies de Barcelona’, incloent tant les audiències de ciutat com les de districte.
Notícies
22/09/2023
Coorganitzem aquestes jornades per fomentar la renaturalització dels espais lliures i la biodiversitat a la ciutat, començant, concretament, pels patis i entorns educatius.
19/09/2023
Ens han convidat per explicar el rol que ha jugat l’Institut Infància i Adolescència en l’impuls de l’estratègia Barcelona Ciutat Jugable i l’acompanyament que hem fet a l’Ajuntament de Barcelona exercint la nostra funció de pont entre el coneixement i la política pública.
24/07/2023
La Xarxa dels Drets de la Infància, de la qual formem part, presentarà el proper 13 de setembre el Manifest de la Xarxa dels Drets de la Infància per la prevenció i l’abordatge del suïcidi en la infància i l’adolescència. Des de l’Institut hem aportat les darreres dades disponibles sobre infància i adolescència, a partir de l’Observatori 0-17 BCN.
20/07/2023
Hem contribuït al document de bases que ha d’orientar un futur Pla de ludoteques de Catalunya i que eixampla la idea tradicional de ludoteca. Aquest document també ajudarà a reformular el model de ludoteques i casals d’infants de Barcelona, una actuació del Pla d’Infància que durem a terme el 2024.
18/07/2023
L’Institut Infància i Adolescència elaborem una diagnosi de les àrees de joc i els patis escolars de la ciutat de Mollet per encàrrec de l’Ajuntament. L’objectiu és poder avançar cap a la ciutat jugable a partir de conèixer la situació actual i determinar i reptes i propostes de millora.
06/07/2023
La reunió de la Comissió Transversal de l’Observatori 0-17BCN suposa l’inici dels treballs pel proper informe, a partir de la provisió de dades per a la monitorització del Sistema Integral d’Indicadors d’Infància i Adolescència de Barcelona (SIIIAB)
13/06/2023
Els infants i adolescents són el grup de població que més pateix la crisi de l’habitatge, el que genera impactes profunds, transversals i que afecten a totes les dimensions de la vida dels infants.
18/05/2023
L’Institut Metròpoli i l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona organitzem la jornada “Infància i habitatge a Barcelona: impactes de la crisi de l’habitatge a les vides dels infants i adolescents” el proper 13 de juny al CCCB.
14/04/2023
El projecte pilot forma part del Pla de Joc a l’espai públic i també de l’Estratègia municipal contra la soledat, i ha estat impulsat per l’Ajuntament de Barcelona amb el suport de l’Institut Infància i Adolescència.
30/03/2023
Des de l’Institut Infància i Adolescència ja hem assessorat i compartit el nostre coneixement amb 3 municipis catalans que s’han sumat a l’objectiu de la ciutat jugable.
30/03/2023
Ja fa anys que Barcelona avança per tenir un espai públic cada vegada més jugable, les transformacions i avenços que s’han fet són notables, però fins ara no s’havien explicat de manera agrupada als principals interessats: les famílies i els infants de la ciutat.
28/03/2023
El curs “Cap a una política de la petita infància integral i universal” organitzat per l’Ajuntament de Barcelona i el CUIMPB ha reunit un centenar de persones durant dos dies per reflexionar sobre el present i també el futur de l’atenció a la petita infància a la ciutat. Des de l’Institut Infància i Adolescència hem moderat dues de les taules rodones i participat en una tercera.
26/03/2023
Amb aquests informes es vol contribuir a la diagnosi de la realitat dels tres districtes de la ciutat que presenten situacions de major vulnerabilitat en la infància.
24/03/2023
L’Acord de ciutat per l’Educació 2030 s’ha elaborat a partir d’un procés participatiu amb més de 150 persones que ha estat coordinat per l’Institut Infància i Adolescència, per encàrrec de l’Ajuntament.
21/02/2023
Es presenta l’informe en una sessió de treball que té per objectiu posar a contrast amb els membres de la taula les propostes de millora per a l’educació inclusiva a les escoles bressol municipals identificades per l’informe.
16/01/2023
El projecte en el que s’emmarca aquest col·loqui per objectiu millorar les àrees públiques de joc per i amb infants amb Transtorn de l’Espectre Autista (TEA) i les seves famílies i impulsar la ciutat jugable per a tothom.
19/12/2022
Més de 30 escoles de la ciutat de Barcelona han realitzat tallers participatius sobre benestar en el marc de la segona fase del programa Parlen els nens i nenes de Barcelona. Aquests tallers serviran per actualitzar l’Agenda dels Infants.
15/12/2022
Aquest informe encarregat per l’Ajuntament de Barcelona a l’Institut Infància i Adolescència, identifica els reptes de futur per a la prevenció, detecció i atenció precoç dels infants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a les escoles bressol municipals de Barcelona
13/12/2022
Barcelona explica com la ciutat ha impulsat el joc a l’espai públic, no només des d’una perspectiva de dinamització amb educadors o activitats, sinó també en el planejament urbà a aquesta la xarxa europea de ciutats Playful Paradigm
29/11/2022
El programa L’Ofici d’educar de Catalunya Ràdio ha dedicat un capítol a parlar del benestar dels nens i nenes d’entre 10 i 11 anys, a partir de les dades del Parlen els nens i nenes i amb les veus i opinions d’infants que han participat als tallers.
15/11/2022
Una de les primeres accions que hem dut a terme com a membres de la XDI ha estat col·laborar en l’acte de presentació del “Manifest de les Violències Sexuals a la Infància” d’aquest dijous 17 de novembre.
11/10/2022
En la definició d’aquests criteris hi han intervingut molts departaments i entitats externes del món de la discapacitat, de manera que són uns criteris sòlids i ben documentats elaborats a partir d’un treball col·lectiu. És un model pioner perquè es fixa en les activitats lúdiques i no en les àrees de joc i perquè va més enllà de la normativa de mínims vigent.
10/10/2022
L’Ajuntament de Medellín, Colòmbia, s’interessa per l’estratègia compartida entre l’ajuntament de Barcelona i l’Institut Infància i Adolescència i programes com ara el Parlen els nens i nenes, Ciutat jugable, l’Observatori 0-17 o bé el Pla d’infància de Barcelona.
07/10/2022
El Centre Obert d’Arquitectura acull del 10 al 20 d’octubre l’exposició Cap a una ciutat jugable per a tothom, i el dia 11 una jornada sobre joc i accessibilitat. Des de l’Institut Infància i Adolescència hem col·laborat tant en l’exposició com també en l’elaboració del model pioner d’àrea de joc accessible que s’hi presenta.
30/09/2022
Tornem a les escoles de la ciutat de Barcelona per realitzar els tallers participatius del programa Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona. Volem escoltar la veu dels infants per cointerpretar els amb ells i elles els resultats de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021 i demanar-los que ens facin arribar les seves propostes per millorar el seu benestar, les quals serviran per actualitzar la nova Agenda dels infants.
26/08/2022
Els infants de Barcelona estan menys satisfets amb les seves vides que abans de la pandèmia. Després de la pandèmia baixa el percentatge d’infants molt satisfets amb la seva vida i es duplica el percentatge d’infants que no ho estan gens. A més, amb la pandèmia canvien els graus de satisfacció amb els àmbits de la vida valorats pels infants i s’intensifica l’impacte de les desigualtats en el seu benestar.
04/08/2022
L’avalució del pilotatge, que està vinculat amb el Pla del joc a l’espai públic i l’Estratègia contra la Soledat, per determinar-ne l’impacte i beneficis per als infants i les seves famílies en la millora d’ús dels espais de joc de la ciutat es durà a terme durant la tardor amb el suport de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona.
25/07/2022
La reunió de la comissió transversal de l’Observatori 0-17 BCN ha donat el tret de sortida al 5è monitoratge d’indicadors d’infància i adolescència que, aquest any, comptarà amb actualitzacions importants i, per tant, hi haurà disponibilitat de noves dades per elaborar l’informe Dades clau d’infància i adolescència de Barcelona.
31/05/2022
Hem editat una infografia i un vídeo animat adreçats als infants de la ciutat sobre el nou Pla d’infància de bl’Ajuntament de Barcelona per tal d’explicar el pla als nens i nenes de la ciutat i garantir, així, el seu dret a rebre una informació adequada sobre les qüestions que els afecten.
30/05/2022
L’elaboració del Pla d’infància de Barcelona 2021-2030, la 2a edició de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància, les 3 guies de cocreació amb infants per una ciutat jugable… Són algunes de les fites destacades de la memòria 2021, però no les úniques!
20/05/2022
Presentem el document “Reptes demogràfics: infància, famílies i ciutat”, a partir d’una lectura en clau demogràfica de l’informe Dades clau d’infància i adolescència a Barcelona 2021. La realitat poblacional actual planteja reptes demogràfics i socials importants, com ara la bretxa entre els fills desitjats i les realitats reproductives.
13/05/2022
L’informe Dades clau d’infància i adolescència a Barcelona presenta i analitza anualment més de 150 indicadores organitzats en 6 dimensions clau de les vides dels nens i nenes.
11/05/2022
L’informe, elaborat per l’IERMB, dona continuïtat a les dues primeres edicions elaborades per l’Institut Infància i Adolescència i s’amplia per analitzar les desigualtats educatives a la ciutat al llarg de tota la vida.
13/12/2021
Durant el primer trimestre del curs hem realitzat el treball de camp de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona (EBSIB), que ja s’ha acabat amb 5.000 infants enquestats d’entre 8 i 12 anys en més de 50 centres educatius de la ciutat. Les primeres sensacions un cop acabat el treball de camp és que els infants agraeixen ser escoltats i que valoren la possibilitat de participar a l’enquesta.
30/11/2021
Tanquem la primera fase del projecte Covid-19 i infància a Barcelona, que ha consistit en el seguiment de 32 recerques socials d’urgència, i seguim investigant sobre la vida de la infància en temps de pandèmia, en un equip de recerca d’àmbit estatal.
29/11/2021
La primera sessió del curs ha servit per definir les 6 actuacions prioritàries, encaminades a treballar en la salut mental, en les desigualtats educatives
20/11/2021
Coincidint amb el 20 de novembre, dia dels Drets dels Infants, el CNIAC ha emès un manifest amb les reflexions i demandes dels infants i adolescents en relació a la salut mental en la infància, una qüestió de la qual, diuen, “no se’n parla prou i és molt rellevant”. Des de l’Institut Infància i Adolescència hem formalitzat la nostra adhesió al manifest.
19/11/2021
Més de 200 persones han seguit la jornada “Estratègies cap als reptes d’infància a Barcelona, amb horitzó 2030”, la majoria de manera online, però també una vuitantena de persones de forma presencial a les aules de la Universitat Internacional Menéndez i Pelayo (CUIMPB) ubicades al CCCB. La jornada ha estat coorganitzada per l’Institut Infància i Adolescència, l’Ajuntament de Barcelona i el CUIMPB.
18/10/2021
L’Ajuntament de Barcelona, el Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo – Centre Ernest Lluch (CUIMPB) i l’Institut Infància i Adolescència organitzem una jornada sobre polítiques d’infància que servirà per presentar el Pla d’Infància de Barcelona 2021-2030 elaborat per l’Institut Infància i Adolescència per encàrrec de l’Ajuntament i que s’acaba d’aprovar aquest mes d’octubre.
18/10/2021
L’Ajuntament de Barcelona ha presentat avui el Pla d’Infància de Barcelona, el primer pla de la ciutat que s’ha elaborat a 10 anys vista i de forma participada, incorporant la visió dels infants. El Pla l’ha elaborat l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona (per encàrrec de la Regidoria d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat) a partir d’una àmplia diagnosi en el marc de l’Observatori 0-17 BCN i dinamitzant el procés participatiu per ratificar els reptes del pla, amb més de 150 persones amb expertesa en l’àmbit de la infància i l’adolescència.
02/10/2021
La tarifació social de les escoles bressol de Barcelona ha fet variar la composició de les famílies usuàries, amb un increment del 19% de famílies amb rendes baixes. És una de les conclusions de l’avaluació que ha dut a terme l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).
16/07/2021
La reunió de la Comissió Transversal de l’Observatori 0-17 BCN dóna el tret de sortida a la provisió de dades per al 4rt monitoratge d’indicadors d’infància i adolescència que hauran de permetre elaborar l’informe Dades Clau d’Infància i Adolescència a Barcelona 2021.
18/06/2021
Participem a la sessió de treball de l’Associació Catalana de Sociologia sobre l’estat de la recerca sobre Família, infància i covid-19 amb una ponència sobre els efectes del confinament i la pandèmia en la infància i l’adolescència de Barcelona
15/06/2021
L’any 2020 ha marcat un abans i després, a nivell global i també a nivell individual, amb impactes clars i concrets en les vides dels nostres infants i adolescents i de les seves famílies. La memòria 2020 de l’Institut Infància i Adolescència, en un format breu, permet resseguir el coneixement disponible sobre covid-19 i infància, així com les nombroses contribucions que hem fet al debat social sobre els drets de la infància en temps de pandèmia.
11/06/2021
Hem contribuït a la diagnosi a partir de la qual es plantegen els reptes del Pla d’educació i criança de la petita infància de Barcelona 2021-2024 que posa el focus en la vida dels nens i nenes de la ciutat en l’etapa vital estratègica que va des dels 0 als 3 anys, i en els serveis i suports que necessiten les famílies per educar-los i tenir-ne cura.
02/06/2021
L’espai públic ha de ser una extensió de casa, un espai habitable i de qualitat, i que la covid-19 ha estat un accelerador perquè hi ha hagut molta demanda ciutadana i perquè ha calgut accelerar el q la ciutat ja tenia planificat, desbordant totes les previsions. N’hem parlat a la tercera jornada sobre joc i ciutat que hem organitzat en els darrers anys que ha servit per fer balanç de com ha anat avançant Barcelona per ser una ciutat cada vegada més jugable.
18/05/2021
El proper 1 de juny, a la jornada “Ciutat jugable: com es transforma Barcelona i la resta del món” reflexionarem sobre com la situació actual de crisi sanitària, fan més necessari que mai transformar la ciutat per fer-la més jugable, dos anys després de l’aprovació del del Pla del Joc a l’Espai Públic de Barcelona amb horitzó 2030.
18/05/2021
Durant els mesos de maig i juny tindrà lloc procés participatiu per tal d’enriquir el Pla d’Infància de Barcelona 2021-2030, tal i com va aprovar la comissió de seguiment del procés participatiu en la reunió del 10 de maig passat.
17/05/2021
Acompanyem l’Ajuntament de Barcelona en els processos de cocreació amb infants i les comunitats educatives per la transformació dels entorns escolars, en el marc del programa Protegim les escoles. Hem elaborat una guia de cocreació per ajudar a sistematitzar aquesta participació en tots els processos que es duguin a terme a partir d’ara.
07/05/2021
El programa municipal de coneixement sobre el benestar de la infància a Barcelona Parlen els nens i nenes comença la seva segona edició: tornarem a preguntar als infants de la ciutat “com esteu i què podríem fer perquè estigueu millor?”. De moment, ens hem posat en contacte amb els centres preseleccionats i, a partir del curs 2021-2022, tornarem a les escoles amb l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona
22/03/2021
Laia Pineda i Miryam Navarro presenten l’avaluació qualitativa del Fons 0-16 a la Red Española de Política Social (REPS) 2021, una política pública de rendes impulsada per l’Ajuntament de Barcelona entre els anys 2015 i 2019 que atorga l’ajut directament als infants i adolescents fins als 16 anys. L’avaluació qualitativa i etnogràfica mostra com aquest ajut té beneficis en la reducció de la pobresa relacional i emocional dels infants i adolescents, dimensions de la pobresa poc avaluades habitualment.
02/03/2021
Seguim acompanyant l’Ajuntament de Barcelona en el seu projecte Transformem els patis, per tal d’aprofitar el potencial dels patis escolars per donar resposta a la necessitat de joc i educació a l’aire lliure i com a espai d’oportunitat per contribuir en la naturalització de la ciutat. El projecte Transformem els patis és un dels projectes tractors del Pla del joc a l’espai públic de Barcelona amb horitzó 2030.
26/02/2021
Durant l’any 2020 l’Observatori 0-17 BCN es consolida com a eina de coneixement específica en matèria d’infància i adolescència al servei de diferents institucions. Al llarg de l’any, s’han rebut una vintena de peticions específiques de dades que han comportat, en més d’una ocasió d’explotacions específiques de diferents enquestes i fonts de dades.
02/02/2021
La ciutat de Barcelona, a través de l’Institut Infància i Adolescència, ha estat una de les 35 ciutats de 18 països europeus que ha col·laborat en l’elaboració del nou informe sobre la lluita contra la pobresa infantil a les ciutats europees.
19/01/2021
L’Institut Infància i Adolescència acompanyarà l’Ajuntament de Barcelona en la definició i elaboració del nou Pla d’Infància 2021-2030, que s’elaborarà i revisarà de manera participada, la qual cosa suposa un salt de les polítiques municipals adreçades a la infància.
18/12/2020
L’Institut Infància i Adolescència de Barcelona hem presentat els 6 criteris per un bon pati en el marc de la jornada en línia “Transformem els patis escolars; més naturalitzats, coeducatius i comunitaris” convocada per l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci de l’Educació de Barcelona en col·laboració de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i el Consell Educatiu Municipal
14/12/2020
L’Ajuntament de Barcelona presenta un informe d’avançament de resultats sobre els impactes de la covid-19 en la infància i l’adolescència a la Comissió de Drets socials, elaborat per l’institut. Amb la presentació de l’informe, explica també les actuacions municipals dutes a terme per la covid-19 tenint en compte els impactes socials del confinament i la crisi per la covid-19.
27/11/2020
A partir del coneixement generat pel programa “Parlen els nens i nenes: el benestar subjectiu de la infància a Barcelona”, l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona aporta les conclusions principals i les demandes dels infants pel que fa als horaris i usos del temps durant la Time Use Week.
20/11/2020
La Tinença de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona ha convocat més de 60 polítics i càrrecs directius municipals per tal d’alinear esforços en la lluita contra la pobresa i les desigualtats en la infància, una qüestió més prioritària que mai en el context actual de pandèmia i crisi social que se’n deriva.
20/11/2020
Participem al 6th International Congress of Clinical and Health Psychology in Children and Adolescents, organitzat per Aitana, presentant els resultats inicials del seguiment de la recerca social d’urgència per la covid-19.
17/11/2020
Des de l’Institut Infància i Adolescència hem compartit els informes d’avaluació sobre polítiques públiques de l’Ajuntament de Barcelona al nou repositori impulsat per Ivàlua
16/11/2020
Des de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona hem participat a la jornada Experiències Innovadores de Participació dels Infants, organitzada pel Departament de Promoció de la Infància de l’Ajuntament de Barcelona el passat dimecres 11…
26/10/2020
Participarem a la Time Use Week, la primera edició internacional de la Setmana dels Horaris, per explicar que el temps és l’àmbit de major insatisfacció entre els infants. No estan prou satisfets de la quantitat de temps lliure que tenen ni dels usos que en fan, volen més temps en família, més temps amb els amics i més temps a l’aire lliure.
20/10/2020
La Mari Corominas, investigadora predoctoral de la Universitat de Girona (UdG) i l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, defensa una tesi doctoral a partir del programa “Parlen ens nens i nenes: el benestar subjectiu de la infància a Barcelona”.
25/09/2020
Com fer de les ciutats unes ciutats veritablement amigues de la infància? Com connectar millor el coneixement i les polítiques públiques en favor dels infants i adolescents? Com garantir els drets dels infants en temps de covid-19, especialment la necessitat de relació i contacte social? Aquestes són algunes de les inspiradores preguntes que es van respondre al seminari de Child in the City
29/07/2020
L’Institut Infància i Adolescència s’integra a la Taula de Seguiment de Protegim les escoles, el programa municipal que dona impuls a un dels 10 projectes tractor del Pla del joc i que agafarà embranzida a partir d’aquest 2020, tal com ha explicat l’Ajuntament.
28/07/2020
El temps és l’àmbit de major insatisfacció entre els infants de Barcelona, fruit del poc temps lliure que tenen i de la dificultat de conciliar feina i família dels seus pares i/o mares. Per això, a banda d’impulsar mesures per una gestió més justa, saludable i eficient del temps en el sí de l’organització, des de l’Institut Infància i Adolescència hem renovat la nostra adhesió al Pacte del Temps de Barcelona, per posar sobre la taula el gran descontentament dels nens i nenes.
15/07/2020
El grup d’Infància i Igualtat d’Oportunitats identifica dos grans reptes en clau d’infància i fa més de 60 propostes d’actuació que es poden agrupar en quatre grans prioritats; garantir els mínims necessaris per viure, lluitar contra les desigualtats educatives, protegir els infants de qualsevol forma de maltractament o violència a la llar i escoltar els infants i adolescents.
03/07/2020
Diversos departaments de l’Ajuntament de Barcelona, així com altres institucions públiques, s’han reunit de forma online aquest dimarts 30 de juny en la Comissió Transversal de l’Observatori 0-17 Bcn
22/06/2020
Publiquem l’Eina de cocreació d’espais lúdics amb infants i adolescents i posem a disposició de qualsevol ajuntament o entitat els materials i indicacions per començar a cocrear l’espai públic per tal que sigui més jugable.
27/05/2020
Duem a terme una sessió especial amb els adolescents membres del Grup Altaveu per tal de recollir la mirada i les propostes dels nois i noies al voltant de la crisi de la Covid-19 i de com s’ha gestionat i s’hauria de gestionar a partir d’ara. La sessió d’ha fet en el marc del Grup d’Igualtat d’Oportunitats en la Infància del CMBS.
25/05/2020
En el marc del cicle de debats impulsat pel CMBS per tal de reflexionar sobre l’impacte de la Covid19 a la ciutat de Barcelona, hem comptat amb la participació de Jaume Funes, psicòleg, educador i…
06/05/2020
Diferents iniciatives de recerca estan analitzant com el la Covid-19 i la seva gestió, en especial com el confinament tant estricte de les primeres setmanes ha afectat i impactat en les vides dels nens, nenes i adolescents. En fem un recull amb l’objectiu d’aportar dades i coneixement que pugui ser útil en la presa de decisions.
14/04/2020
El comitè demana als Estats que considerin els impactes de la pandèmia sobre els drets dels infants i vetllin perquè les respostes a la pandèmia, incloses les restriccions i decisions sobre l’assignació de recursos, reflecteixin el principi l’interès primordial de l’infant.
27/03/2020
Obrim aquesta notícia al nostre web, que anirem actualitzant periòdicament, amb articles, reportatges i informacions que pensem que ajuden a entendre els impactes específics que té aquesta crisi sobre la infància i l’adolescència.
21/01/2020
Els nois i noies del Grup Altaveu es reuneixen amb representants de tots els grups municipals que hi ha a l’Ajuntament de Barcelona per traslladar-los les demandes i propostes recollides a l’Agenda dels infants. Es reactiva el grup coincidint amb el nou mandat municipal, amb l’objectiu que els nous representants coneguin amb la veu i el protagonisme dels infants les seves propostes per millorar el seu benestar i les tinguin en compte durant els propers 4 anys.
18/12/2019
L’Institut Infància reactiva el Grup Altaveu, el grup de nois i noies que ja fa més d’un any van rebre l’encàrrec de l’Ajuntament de presentar l’Agenda dels Infants i obrir diàlegs al voltant de les 11 demandes i 115 propostes que s’hi recullen. Aprofitant la renovació de grups polítics municipals i de càrrecs al Consistori, el Grup Altaveu es prepara per obrir un diàleg amb els nous representants el proper 17 de gener. A la trobada els explicaran quines són les seves prioritats d’acció i intentaran generar un compromís a l’entorn del benestar de la infància a Barcelona.
18/12/2019
L’IIAB i l’Ajuntament de Barcelona presentem el Pla del joc a l’espai públic i alguns enfocs específics (com ara la seva vinculació amb el verd, la seva aplicació en entorns desafavorits o el procés participat per la seva elaboració), en diferents trobades i seminaris a Barcelona, l’Hospitalet, València i Anglaterra.
27/11/2019
La directora de l’Institut Infància i Adolescència, Laia Pineda, ha explicat com s’aplicarà el Pla del joc a l’espai públic de Barcelona amb horitzó 2030 en els barris més desafavorits de la ciutat i la necessitat de dissenyar actuacions contextualitzades en cada zona de la ciutat.
10/10/2019
Des de l’Institut Infància i Adolescència hem preparat 4 infografies que resumeixen quins són els reptes educatius de Barcelona pel que fa a les oportunitats educatives per als infants i adolescents de la ciutat.
17/07/2019
L’Ajuntament de Barcelona ha fet públic el segon informe d’Oportunitats educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019, realitzat per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona a partir de l’anàlisi de dades oficials disponibles…
08/02/2019
Més de 400 persones inscrites a la jornada Joc i ciutat, debaten i reflexionen al voltant de la importància social del joc i, especialment, de la necessitat de garantir-lo i potenciar-lo en els entorns urbans.
07/02/2019
El pla suposa un canvi de paradigma en la visió del joc. Barcelona aspira a passar de ser una ciutat amb àrees de jocs infantils a ser “una ciutat jugable”. En aquest sentit, és un pla pioner i ambiciós que situa el joc i l’activitat física a l’aire lliure entre les polítiques claus per fer una ciutat més habitable i millorar la vida dels veïns i veïnes
16/01/2019
El 6 de febrer es presentarà el Pla del joc a l’espai públic de Barcelona a la jornada Joc i ciutat que organitza l’Ajuntament de Barcelona amb el suport de l’Institut Infància i Adolescència. Ja estan obertes les inscripcions!
15/01/2019
L’Institut Infància i Adolescència segueix amb les mateixes funcions però ja no com a consorci sinó com una unitat pròpia amb autonomia de gestió i especialitzada dins d’un consorci més gran: l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB). D’aquesta manera s’optimitzen recursos públics i s’enforteix la recerca social que afecta la infància i l’adolescència, des d’una perspectiva de cohesió social i cicles de vida.
20/11/2018
La jornada ha servit per presentar l’Observatori 0-17 BCN, compartir noves anàlisis, diagnosis i coneixement general sobre la infància i l’adolescència a la ciutat i compartir els reptes de ciutat per millorar la vida i els drets dels més de 245.000 nens, nenes i adolescents, que representen el 15% dels barcelonins.
23/10/2018
Apunta’t a la jornada La infància i l’adolescència a Barcelona: present i futur que tindrà lloc el 19 de novembre a l’Espai Jove La Fontana, una jornada amb un programa molt complert que servirà per presentar l’Observatori 0-17 BCN i les noves anàlisis i coneixement generat sobre diferents àmbits de la vida dels nens i nenes.
19/10/2018
Una trentena de persones membres de diversos grups de treball del Consell Municipal de Benestar Social i de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva es reuneixen amb els nois i noies del Grup Altaveu per conèixer i treballar sobre les demandes i les propostes per la millora del benestar dels nens i nenes de la ciutat, recollides a l’Agenda dels Infants.
26/09/2018
Entre els mesos d’octubre i desembre es durà a terme un procés participatiu obert a tota la ciutadania de Barcelona per redactar el Pla del joc a l’espai públic amb horitzó 2030 a la ciutat. Hi haurà sessions presencials i participació online.
19/07/2018
En el marc de l’Observatori 0-17 BCN, hem iniciat el treball de camp realitzant una anàlisi qualitativa de l’impacte del Fons 0-16 per saber quin és l’impacte quotidià en la vida dels infants, adolescents i les percepcions també per part dels adults de les seves famílies i dels professionals dels serveis socials municipals: què en fan, per què i com ho viuen.
21/06/2018
Un grup de 30 nois i noies d’entre 11 i 13 anys de tots els districtes de Barcelona s’han constituït com a Grup Altaveu, un grup que té l’encàrrec per part de l’Ajuntament de Barcelona de donar a conèixer, fer campanya i moure l’Agenda dels infants construïda a partir de les seves demandes i propostes en base a la recerca del programa Parlen els nens i nenes.
08/06/2018
L’Agenda dels infants recull les 11 demandes i les 115 propostes d’actuació que fan els nens i nenes per millorar el seu benestar. L’alcaldessa s’ha compromès a escoltar-les atentament i donar una resposta abans d’acabar l’any.
14/05/2018
Barcelona tindrà el seu primer un Pla del joc a l’espai públic amb hortizó 2030 i aquest pla de joc s’elaborarà de forma participada entre diferents persones expertes, entitats socials i referents municipals. El procés per a dur-lo a elaborar-lo ja ha començat i s’allargarà fins a finals d’any.
18/04/2018
Fem balanç del 2017 i arrenquem amb força el 2018 per seguir fent avançar els drets dels infants i adolescents a la ciutat, a través de generar i compartir coneixement que ajudi a millorar de les polítiques públiques que afecten els ciutadans de 0 a 17 anys.
28/02/2018
Com fer que Barcelona esdevingui una ciutat jugable més enllà de les àrees de joc infantil? Aquest és el repte que exemplificarem a través de la transformació de dues àrees de joc en dos espais lúdics, co-creat pels propis infants que en faran ús a través d’un procés participatiu.
26/02/2018
Des de l’Institut hem coordinat i elaborat el Focus Infància i Ciutadania 2017-2020, el document que recull els reptes i actuacions municipals per fer avançar els drets i la inversió en la infància.
23/02/2018
Barcelona compta amb una estratègia per afavorir el dret al joc dels infants i adolescents a l’espai públic de la ciutat que es concreta en la mesura de govern Barcelona dóna molt de joc, una estratègia presentada en el Ple muncipal del 23 de febrer, a la qual hem contribuït molt activament, tant en el concepte, com en la redacció i execució de part de les actuacions previstes.
30/01/2018
L’objectiu del programa és recopilar, generar, sistematitzar i analitzar periòdicament dades suficients i rellevants sobre l’etapa vital dels 0 als 17 anys, posar-les a disposició en obert i poder fer un seguiment sobre les condicions de vida i la situació dels drets dels infants i adolescents a la ciutat.
30/01/2018
En el marc de l’Observatori 0-17 BCN posem a disposició un primer recull de dades sobre la infància i l’adolescència a la ciutat, que inclou tant dades demogràfiques, com socioeconòmiques dels infants i de les llars amb infants i també les de benestar subjectiu de la infància.
20/10/2017
Un bon programa que té marge de millora, aquesta seria la principal conclusió de l’informe d’avaluació que s’ha dut a terme per encàrrec de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB).
25/09/2017
Presentem l’Informe d’Avaluació del programa ‘Audiència Pública de Nois i Noies de Barcelona’, el resultat d’un encàrrec de l’IMEB amb l’objectiu de diagnosticar l’estat actual del programa i proposar actuacions que permetin donar-li un impuls.
18/09/2017
Es tracta d’un informe elaborat per l’Institut Infància i Adolescència per encàrrec de l’IMEB (Institut Municipal d’Educació de Barcelona) amb l’objectiu d’avaluar aquest programa municipal i, alhora, proporcionar eines per poder-ne fer un seguiment i avaluacions posteriors.
17/07/2017
Des del CMBS es plantegen esmenes al reglament de participació de Barcelona, que està en exposició pública, per tal que sigui més inclusiu i reconegui que “els infants i els adolescents han d’ésser escoltats”, tal i com marca la Llei dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència.
03/07/2017
El Grup transversal Espai públic, infància i adolescència de l’Ajuntament de Barcelona, coordinat per l’Institut Infància i Adolescència, ha consensuat 24 consideracions sobre l’espai públic i la infància. L’objectiu és que siguin tingudes en compte des de les diverses àrees, serveis i districtes municipals en la construcció de la ciutat, amb l’objectiu d’afavorir els drets dels infants i el seu ús de l’espai públic.
30/06/2017
Convoquem 70 persones en 4 grups focals per treballar sobre l’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2016, concretament sobre els 17 reptes identificats i les 16 orientacions proposades, i per començar a treballar en la següent edició de l’informe prevista pel 2018.
13/06/2017
Un parell de mesos després de la presentació pública de l’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2016, el tema segueix estant als mitjans de comunicació, amb un reportatge a l’Ara Criatures i un article d’Elena Sintes a Educa.barcelona.
03/05/2017
L’informe Oportunitats Educatives a Barcelona inclou un apartat específic sobre lleure educatiu (amb diagnosi, reptes i propostes d’orientació pública) que s’ha presentat al grup d’Igualtat d’Oportunitats en la Infància del Consell Municipal de Benestar Social per tal d’obrir un debat informat i aprofundir en anàlisis i propostes.
19/04/2017
L’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2016 es presenta a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports de Barcelona, amb presència de tots els grups municipals amb una valoració molt positiva.
12/04/2017
Barcelona inicia una diagnosi periòdica de la situació de l’educació dels infants i adolescents a la ciutat en un sentit ampli, dins i fora l’escola i dels 0 als 17 anys. En l’informe, encarregat per l’Ajuntament de Barcelona a l’Institut es recopilen, s’ordenen i s’analitzen temporalment i territorialment dades clau d’educació amb la voluntat d’afavorir el debat social informat. L’Institut identifica 17 principals de reptes educatius de ciutat i proposa 16 línies d’orientació de política local.
10/04/2017
L’Institut Infància i Adolescència hem participat a Impulsem! Procés de reflexió i acció sobre els centres de serveis socials a Barcelona, aportant perspectiva d’infància i visibilitzant les seves necessitats específiques.
23/03/2017
Maria Truñó ha participat com a convidada especial, a la Taula d’Infància i Adolescència de Badalona (TIAB) amb una intervenció sota el títol “Construir plegats una ciutat plena d’oportunitats pels infants i adolescents”.
14/03/2017
Contribuïm al grup sobre desigualtats socials del Consell de Ciutat, màxim òrgan consultiu i de participació de Barcelona, amb una sessió sobre desigualtats en la infància: què en sabem? Què suposa per la infància i per tota la ciutadania? I què podem fer-hi?
16/01/2017
A través d’aquesta notícia podreu accedir als continguts de la jornada ‘El dret dels infants a la ciutat’, tant els vídeos de les sessions plenaries, com les relatories dels tallers, les fotografies o el recull de premsa, entre d’altres.
15/01/2017
Aprofitant la visita de Tonucci, l’Institut va organitzar una sessió de treball interna amb una vintena de responsables municipals, de direccions i gerències de diverses àrees i districtes de Barcelona, per debatre sobre com fer més apropiada la ciutat per als infants, a partir de reptes concrets en la gestió municipal quotidiana.
23/12/2016
Arrenca de nou la revista ‘Barcelona Societat’ després de 5 anys sense editar-se. Des de l’Institut celebrem que es reprengui aquest projecte que aposta per la divulgació de la recerca social amb l’objectiu de millorar les polítiques socials i la vida dels seus ciutadans, i destigem molts èxits en aquesta nova etapa!
16/12/2016
Més de 300 persones han participat a la jornada ‘El dret dels infants a la ciutat’ i han fet emergir el debat sobre la necessitat d’adequar l’espai públic de Barcelona als drets i necessitats dels infants i adolescents. La conclusió principal és que donar prioritat a la infància suposa una millora col·lectiva per tota la ciutadania perquè permet abordar els grans reptes de ciutat.
16/12/2016
Si no vas poder assistir a la jornada ‘El dret dels infants a la ciutat’, no et perdis els vídeos de la jornada.
16/12/2016
La jornada ‘El dret dels infants a la ciutat’ ha tingut molt ressò tant als mijtans com a les xarxes. Consulta el recull de premsa i el que se’n va dir a les xarxes socials.
15/12/2016
L’Institut va ser institució partner al ‘Simposi Internacional Nens i participació política. Els consells d’infants ‘, en què es va debatre sobre la necessitat d’incloure la veu dels infants i adolescents en la política, i sobre la participació dels nens i les nenes.
24/11/2016
El passat 18 de novembre vam participar de la taula quadrangular sobre la Reforma Horària a l’educació. L’objectiu de la taula, formada per diferents agents de la comunitat educativa, és acordar propostes per a un gran Pacte Nacional per a la Reforma Horària. Hi vam aportar idees per garantir uns temps educatius en sentit ampli i centrats en les necessitats dels infants i adolescents.
25/10/2016
Barcelona té encara molt camí a fer per generar espais i processos de participació d’infants i adolescents. Aquesta és la principal conclusió del document de treball ‘Participació de nois i noies a Barcelona. Oportunitats per a la coproducció de la ciutat amb i des de la infància i l’adolescència’ elaborat per l’Institut entre març i juliol de 2016 que durant aquesta tardor està servint per a fomentar debat en espais municipals.
24/10/2016
El passat 28 de setembre vam assistir al XXIV Fòrum Local d’Educació, organitzat per la Diputació de Barcelona, on es va plantejar el repte d’avançar cap a entorns educatius a temps complet tot implicant els barris i els municipis en el procés d’innovació educativa.
26/09/2016
El projecte El benestar de la infància a Barcelona: parlen els nois i noies aportarà dades inèdites a partir de l’enquesta a 4.000 infants, que seran homologables i permetran fer comparacions amb altres països.
20/07/2016
Des de l’Institut hem impulsat i coordinem un grup de treball a l’Ajuntament de Barcelona per repensar i incorporar millores perquè l’espai públic estimuli una infància enriquidora i saludable. Una ciutat inclusiva i amigable que promou els drets al joc, a la salut i a l’educació en el temps lliure al carrer, parcs i places millora no només les vides d’infants i adolescents, sinó que democratitza l’espai públic per a totes les persones.
27/06/2016
Ens preguntem sobre els impactes, la rellevància social i educativa i les valoracions que en fan els protagonistes dels programes: camins escolars, patis oberts al barri i l’audiència pública als nois i noies. Estem dissenyant, amb l’IMEB, les avaluacions per tal de contribuir a la presa de decisions de responsables tècnics i polítics per millorar-los.
Blog
21/09/2023
(Article publicat originàriament en castellà a la revista Tàndem. Juego y espacio urbano) Jugar és una activitat vital per al desenvolupament saludable de la infància i que genera benestar a totes les edats. Una de…
19/09/2023
(Entrevista publicada originàriament al web Criança e naturaleza, en motiu de la conferència internacional sobre Espais Naturalitzats per a la Infància). Emma Cortés és pedagoga i educadora social. Parla ràpid i sembla que tingui pressa….
14/09/2023
(article publicat originàriament a Elcrític.cat). La inseguretat residencial afecta cada vegada més famílies de Barcelona, i les qui en surten més mal parades són les famílies amb infants en situació de pobresa, les famílies racialitzades…
16/06/2023
(Article publicat originàriament al Periódico de Catalunya) La presentació de l’estudi de fonamentació per a la futura Llei d’usos del temps i de racionalització horària per part del Govern espanyol és una bona notícia per…
31/05/2023
(Article publicat originàriament a lleiengel.cat) En els darrers anys la ciutat de Barcelona ha impulsat una estratègia que ha situat el joc dels infants a l’espai públic al centre d’una política pública amb una dimensió i…
24/03/2023
El Consell Municipal de Benestar Social de Barcelona (CMBS en endavant) ja té 35 anys i, des que es va constituir l’any 1988, ha esdevingut un dels consells més antics dels ajuntaments democràtics. Transcorreguts 35…
07/03/2023
(Entrevista realitzada per Joan Antoni Guerrero i publicada originalment a la web de la UOC) El projecte ASD Publics: activant espais per a la neurodiversitat, liderat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) amb l’Ajuntament de…
17/10/2022
(Article publicat originàriament a Elperiodico.cat) Tres de cada 10 nens a la ciutat de Barcelona viuen en situació de pobresa. Tres de cada 10. A Barcelona. A la nostra ciutat. Això, com a mínim. Així ens ho…
26/08/2022
Els infants de Barcelona estan menys satisfets amb les seves vides que abans de la pandèmia. Si l’any 2017 els infants de la ciutat puntuaven la seva satisfacció global amb la vida amb un 9…
07/07/2022
(Article publicat originàriament a Llei d’Engel.cat) Els reptes i les problemàtiques socials són cada cop més complexes i estan més interconnectades, per la qual cosa, aquests problemes en l’àmbit de les polítiques públiques requereixen cada…
28/05/2022
Quan s’apropa l’estiu, al calendari de l’Institut Infància i Adolescència hi un dia encerclat en vermell i marcat a l’agenda: és el 28 de maig, el Dia Internacional del Joc. Com sempre passa en tots…
27/04/2022
(Article publicat originàriament a Social.cat) La pobresa infantil és un problema de primer ordre, no només per als nens i nenes que viuen en aquesta situació sinó per a tota la ciutadania. A l’Estat espanyol, a…
23/02/2022
(Article publicat originàriament a Social.cat) La violència contra els infants està més estesa del que a simple vista ens podria semblar i va més enllà de les formes més dures i més crues que tots…
18/06/2021
(article publicat orignàriament a la publicació Històries d’un viatge de la Xarxa de comunitats de memòria en el marc del programa Memòria Viva de l’Ajuntament de Barcelona) Un dibuix de tres infants jugant a pilota…
03/06/2021
(entrevista publicada originàriament a Educa.barcelona) Aquest de 1 de juny es compleixen dos anys de l’aprovació del Pla de Joc a l’Espai Públic de Barcelona, una iniciativa que busca generar una ciutat jugable, al servei…
28/05/2021
(article publicat originàriament a Ara Criatures) La recerca ens ha desvetllat que tenir a prop de casa un lloc a l’aire lliure per jugar-hi de manera segura és un dels elements que afavoreix més la…
26/05/2021
(Article publicat originàriament al butlletí de l’Aliança 360). Les activitats educatives fora escola enriqueixen i doten de significat les trajectòries de molts nois i noies. Són activitats que tenen uns impactes sobre el rendiment acadèmic,…
13/03/2021
(article publicat originàriament al diari Ara). Avui fa un any. Avui fa un any que els gronxadors van quedar aturats i els carrers de les ciutats buits i silenciosos. Avui fa un any d’aquell primer…
03/03/2021
(Article publicat originàriament a Educa.barcelona) Els entorns naturals i l’aire lliure són de vital importància pel desenvolupament integral dels infants i adolescents, pel seu benestar físic i també social, mental i afectiu. No només el…
26/11/2020
(Article publicat originàriament a Ara Criatures) L’àmbit amb què els infants de Barcelona es mostren menys satisfets és el temps. Concretament, la meitat dels nens i nenes no estan prou satisfets amb el seu temps…
24/11/2020
(Article publicat originàriament al Diari de l’Educació). L’àmbit amb què els infants es mostren menys satisfets és el temps Concretament, la meitat dels nens i nenes no estan prou satisfets amb el seu temps lliure….
05/08/2020
(Article publicat originàriament a Social.cat) Ja fa més de 5 mesos des d’aquell 12 de març en què les escoles i les activitats extraescolars van tancar les seves portes i els infants, grans i petits,…
21/07/2020
Luis Pedernera és el president del Comitè dels Drets de l’Infant , l’organisme que s’encarrega de vetllar perquè els estats signants compleixin la Convenció Internacional sobre els Drets de l’ Infant de 1989. Ha estat…
28/05/2020
(article publicat originàriament a Elcrític.cat) Hi ha aspectes del desenvolupament saludable d’un infant que únicament es donen si té la possibilitat de fer un joc actiu i activitat física a grans espais i tenir contacte…
26/03/2020
Per als que arribeu a aquest post sense el context necessari, dir-vos que respon a les preguntes que @gustrell ens va fer arribar el 23 de març al compte de twitter de l’@InstInfancia. Dir-vos també…
24/03/2020
(Article publicat originàriament a Social.cat) Us imagineu un món en què els polítics tinguessin per costum respondre les preguntes dels infants? Us imagineu que en l’agenda plena a vessar de la persona que ocupa la…
09/03/2020
(article publicat originàriament a Educa.barcelona) Em sents? M’escoltes? Tens en compte el que dic? T’interessa la meva opinió? Què hi ha de més frustrant que intentar parlar amb una persona que no vol (o no sap)…
23/02/2020
(article publicat originàriament a Barcelona Metropolis) L’escolarització en els primers anys de vida té importants beneficis per als infants, per a les persones que en tenen cura i per a la societat. A Barcelona els…
29/10/2019
(Article publicat originàriament a Educa.barcelona) El passat més de juliol l’Ajuntament de Barcelona publicava l’informe d’Oportunitats educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019, realitzat per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, amb l’objectiu…
11/10/2019
(Article publicat originàriament a Elcritic.cat) Tot i que molt sovint alguns actors i discursos insisteixen en assenyalar que Catalunya és un sistema amb resultats mediocres però relativament equitatiu, diversos estudis han mostrat, des de fa…
15/07/2019
(Article publicat originàriament a l’Anuari Metropolità de Barcelona 2018. Del barri a la metròpoli). L’article Ciutat jugable i ciutat jugada: diagnosi de les oportunitats de joc a l’espai públic de Barcelona fa un resum de…
01/10/2018
(Article publicat originàriament al Diari de l’Educació) Quant de temps fa que, com a persones adultes, no juguem? Quant de temps fa que no ens enfilem a una estructura de fusta, pujant per unes cordes,…
19/07/2018
(Versió ampliada de l’article publicat a Social.cat) Forandrings Fabrikken (The Change Factory o la Fàbrica del Canvi) és una fundació de caràcter privat que va començar ara fa 14 anys a Noruega, amb la missió…
25/06/2018
(Artícle publicat originàriament a El Diari de l’Educació) Cadascú té les seves memòries de joc de quan era petit i no cal tenir un fill o filla per saber de la necessitat vital i del…
15/02/2018
(Versió ampliada de l’article publicat a Educa.barcelona) Diversos estudis permeten afirmar que les activitats extraescolars tenen un enorme potencial a l’hora d’enfortir determinades habilitats i competències i afavorir la inserció social de certs col·lectius de…
05/12/2017
Els espais familiars municipals (espais d’intercanvi i aprenentatge mutu, on compartir coneixements i experiències en relació a la criança de la petita infància) van sorgir als anys 90 a Catalunya i, concretament, al 1991 a…
17/11/2017
Article publicat originàriament a Educa.barcelona El programa ‘Camí escolar, espai amic’ és una de les estratègies educatives impulsades per l’Ajuntament de Barcelona per a promoure la mobilitat sostenible i segura i per incorporar la mirada…
30/10/2017
L’Audiència Pública de Nois i Noies de Barcelona ha d’arribar a ser un procés ciutadà polític educatiu que tingui sentit tant pels nois i les noies com per la ciutat en general. S’ha de contemplar…
16/10/2017
A principis del 2016 es va publicar l’Estratègia del Consell d’Europa pels Drets dels infants (2016-2021) en la qual s’estableixen les prioritats del Consell d’Europa en termes de protecció i promoció dels drets humans i,…
30/09/2017
Durant els mesos de juny i juliol han tingut lloc els tallers participatius del Retorn Social de l’Informe Oportunitats educatives a Barcelona 2016 (Resum executiu), elaborat per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona. Els tallers…
13/06/2017
El perquè: avaluar per assegurar que l’acció pública té impactes positius Des de fa anys la ciutat de Barcelona té en funcionament els programes ‘Camí Escolar, espai amic’ i ‘Patis escolars oberts al barri’. Aquests programes,…
12/06/2017
Article publicat a Educa.barcelona Barcelona té una sèrie de reptes a assolir si vol generar igualtat d’oportunitats educatives per als seus infants i adolescents; ja que, a dia d’avui, persisteixen les desigualtats educatives des de…
01/06/2017
Són raonables els horaris dels infants i adolescents? Tenim un greu problema d’horaris. L’actual organització horària genera moltes dificultats per combinar la vida personal, familiar, professional i de relació social, així com conseqüències nefastes en…
21/04/2017
El món de l’educació està en plena efervescència: la comunitat educativa s’ha proposat impulsar la transformació educativa obrint debats arreu sobre l’educació d’avui i de demà. Però, com ha de ser aquesta transformació? El debat…
03/04/2017
Les últimes dades publicades de l’Enquesta de Condicions de Vida indicaven una lleu reducció de les taxes de pobresa i exclusió per al conjunt de la població i també, tot i que molt lleu, per…
10/12/2016
Catalunya té un capital d’atenció a la infància importantíssim, però li cal fer un salt qualitatiu per arribar a ser un veritable sistema d’atenció a la infància, per la qual cosa és necessària una inversió…
17/11/2016
Els passats 7, 8 i 9 de novembre va tenir lloc a Gent, Bèlgica, la 8a trobada bianual de la Conferència internacional Child In the City, organitzada per European Network Child Friendly Cities (ENCFC). Des…
17/11/2016
Periòdicament el Comitè dels Drets de l’Infant de Nacions Unides emet les seves observacions generals per donar orientacions i concreció a l’hora d’interpretar la Convenció sobre els Drets de l’Infant, el tractat de drets humans…
27/06/2016
Com a Institut Infància hem contribuït en la discussió de les bases d’una futura llei integral de violències contra la infància d’abast estatal. D’ençà que el Comitè dels Drets de l’Infant de Nacions Unides la va plantejar entre les recomanacions a Espanya del 2010, diverses entitats impulsen els treballs per tal que es faci realitat.
30/05/2016
Els Síndics de Greuges són peces clau en la defensa i avenç dels drets d’infants i adolescents. Fan seguiment de les seves vulneracions i posen sobre la taula de les administracions recomanacions amb mesures concretes. Per això cal tenir molt present què ens diuen i aquí destaquem, en clau de Barcelona, propostes principals.
30/05/2016
En aquest post, presentem quatre arguments sobre la importància d’escoltar els punts de vista d’infants i adolescents perquè, en el disseny de polítiques públiques que impliquen a la infància, les seves percepcions es tinguin en consideració.
15/04/2016
El lleure és un dels àmbits amb més desigualtats educatives i, per això, considerem un bon horitzó el recent anunci de l’Ajuntament de Barcelona de promoure campaments urbans a l’estiu als quatre barris prioritaris del Besòs. Llancem 5 recomanacions per a tenir en compte.
10/03/2016
Al febrer es va iniciar un cicle de debats sobre atenció educativa a la petita infància organitzat per l’Ajuntament de Barcelona on es van presentar dos estudis i quatre experiències. En vam fer la relatoria on recollim cinc idees clau i molts dels dubtes que es van plantejar sobre com ampliar, millorar i diversificar els serveis educatius a la ciutat per als infants més petits.
Mediateca
Article publicat a la revista “Tàndem. Juego y espacio urbano” que refelxiona sobre el fet que promoure el joc a l’aire lliure és també promoure la salut dels infants.
2023 Document de treball
Document que recull la diagnosi i el full de ruta per avançar cap a un nou model de ludoteques a Catalunya que ampliï la mirada i eixampli la idea tradicional de ludoteca
2023 Informe
L’informe Dades Clau d’Infància i Adolescència a Barcelona presenta i analitza, amb caràcter anual, les dades del Sistema Integral d’Indicadors d’Infància i Adolescència de Barcelona (SIIIAB) de l’Observatori 0-17 BCN. L’informe 2022 s’ha elaborat a partir de l’anàlisi de 150 indicadors i ha servit com a actualització de la base diagnòstica per al Pla d’infància de Barcelona 2021-2030.
2023 Informe
L’informe Dades Clau d’Infància i Adolescència 2021 a Sant Martí presenta i analitza les dades del SIIAB al districte.
2023 Informe
L’informe Dades Clau d’Infància i Adolescència 2021 a Nou Barris presenta i analitza les dades del SIIAB al districte.
2023 Informe
L’informe Dades Clau d’Infància i Adolescència 2021 a Ciutat Vella presenta i analitza les dades del SIIAB al districte.
2023 Vídeo
Vídeo íntegre de la jornada “Infància i Habitatge a Barcelona: Impactes de la crisi de l’habitatge a les vides de nens, nenes i adolescents”
2023 Resum executiu
Resum executiu amb les principals conclusions de la jornada “Infància i habitatge a Barcelona” i del laboratori de recerca “Inseguretat residencial i infància”.
2023 Resum executiu ES
Resumen ejecutivo (en castellano) con las principales conclusiones de la jornada “Infància i habitatge a Barcelona” y del laboratorio de investigación “Inseguridad residencial e infancia”.
2023 Informe
Informe etnogràfic que analitza els impactes de la crisi de l’habitatge en les vides de les nenes, nens i adolescents de la ciutat, uns impactes profunds i que es donen en totes les esferes de la vida.
2023 Informe
Informe de caràcter quantitatiu en què s’analitza quin és el context residencial de la infància a Barcelona i també el cost de l’habitatge i les dinàmiques d’expulsió a la ciutat.
2023 Jornades
Programa de la jornada Infància i habitatge a Barcelona: impactes de la crisi de l’habitatge a les vides dels nens, nenes i adolescents, una jornada coorganitzada per l’Institut Metròpoli i l’Institut Infància per presentar les darreres dades quantitatives sobre la crisi de l’habitatge i els seus impactes en la infància.
2023 Infografia
Cartell amb el mapa de les 27 millors àrees de joc de la ciutat i l’explicació de com Barcelona ha anat transformant el seu espai públic per ser cada vegada més jugable.
2023 Guies i altres
Desplegable amb el mapa de les 27 millors àrees de joc de la ciutat i l’explicació de com Barcelona ha anat transformant el seu espai públic per oferir cada vegada més i millors oportunitats de joc.
2023 Article
L’article que repassa la situació de la infància i l’adolescència a la ciutat en context de pandèmia, partint de les dades de l’informe Dades clau d’infància i adolescència 2021, que ja reflecteixen l’impacte de la crisi per la covid-19 en les vides dels infants i adolescents de la ciutat.
2023 EN
Article that reviews the situation of childhood and adolescence in the city in the context of a pandemic, based on the data from the report “Key data on childhood and adolescence 2021”, which already reflect the impact of the covid-19 crisis.
El artículo que repasa la situación de la infancia y la adolescencia en la ciudad en contexto de pandemia, partiendo de los datos del informe “Datos clave de infancia y adolescencia 2021”, que ya reflejan el impacto de la crisis por la cóvid-19 en las vidas de los niños, niñas y adolescentes de la ciudad.
2022 Memòria
Document que recull de forma sintètica tota l’activitat 2022 organitzada per programes o línies de treball.
2022 Informe
Aquest informe encarregat per l’Ajuntament de Barcelona a l’Institut Infància i Adolescència, identifica els reptes de futur per a la prevenció, detecció i atenció precoç dels infants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a les escoles bressol municipals de Barcelona
2022 Recull premsa
Document que recull les diverses notícies i reportatges publicades als mitjans de comunicació en què s’explica la realització de tallers participatius a les escoles.
2022 Presentació
Document que presenta el programa municipal de foment del joc al carrer Juguem a les places.
2022 Document de treball
Document de treball que recull les darreres dades sobre pobresa infantil a la ciutat de Barcelona, així com les evidències per les quals cal un compromís per lluitar-hi en contra.
2022 Recull premsa
Document que recull les diverses notícies i reportatges publicades als mitjans de comunicació a partir de la publicació i presentació de l’Informe de primeres dades de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021.
2022 Infografia
Infografia amb llenguatge i caràcter childfriendly per explicar als nens i nenes de Barcelona les primeres dades extretes de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància de Barcelona 2021
2022 Nota de premsa
Dossier de premsa resum de l’informe Primeres dades de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021. Document conjunt de l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona.
2022 Article
Article que repassa les 8 habilitats o competències clau per connectar coneixement i acció i com les hem aplicat en l’elaboració del Pla d’infància de Barcelona. Article publicat dins l’Anuari 2021 de l’IERMB, “Cap a la metròpoli 2030”.
2022 Nota de premsa
Nota de premsa de de l’anunci d’un nou projecte pilot de suport al joc per a infants amb discapacitat. Des de l’Institut Infància i Adolescència donarem suport en l’avaluació d’aquest pilotatge.
L’Ajuntament de Barcelona i l’Institut Infància i Adolescència signem conjuntament aquest article explicant com Barcelona s’està transformant per passar de ser una ciutat compacta i densa a ser una ciutat verda i jugable, a partir…
2022 Document de treball
El document “Reptes demogràfics: infància, famílies i ciutat” és una lectura en clau demogràfica de l’informe Dades clau d’infància i adolescència a Barcelona 2021.
2022 Presentació EN
Fiche récapitulative avec les principales informations du Children talk, à la fois les résultats de la première édition et les nouveautés de la deuxième édition.
2022 Presentació EN
Summary sheet with the main information of the Children talk, both the results of the first edition and the news of the second edition.
2022 Presentació ES
Ficha resumen con la información principal del hablan los niños y niñas, tanto los resultados de la primera edición, como las novedades de la segunda edición.
2022 Presentació
Fitxa resum amb la informació principal del Parlen els nens i nenes, tant els resultats de la primera edició, com les novetats de la segona edició.
2022 Vídeo
Vídeo animat en què dos infants expliquen als altres nens i nenes de la ciutat què està fent l’Ajuntament de Barcelona per millorar les seves vides i avançar en els drets de la infància a partir del Pla d’infància de Barcelona 2021-2030.
2022 Infografia
Infografia explica breument i de manera molt sintètica el Pla d’infància de Barcelona 2021-2030 amb un llenguatge proper als infants.
2022 Infografia
Infografia que resumeix el capítol de Petita Infància de l’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2020. La infografia inclou algunes de les dades principals del capítol, així com els reptes identificats i les experiències rellevants.
2022 Infografia
Infografia que resumeix el capítol de l’escolarització obligatòria, de P3 a 4t d’ESO, de l’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2020. La infografia inclou algunes de les dades principals del capítol, així com els reptes identificats i les experiències rellevants.
2022 Infografia
Infografia que resumeix el capítol de l’educació secundària postobligatòria de l’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2020. La infografia inclou algunes de les dades principals del capítol, així com els reptes identificats i les experiències rellevants.
2022 Infografia
Infografia que resumeix el capítol sobre l’abandonament escolar prematur de l’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2020. La infografia inclou algunes de les dades principals del capítol, així com els reptes identificats i les experiències rellevants.
Article acadèmic presentat a la REPS 2021 sobre el Fons 0-16 i els impactes subjectius d’aquesta ajuda entre els infants, els adolescents i les seves famílies.
2021 Recull premsa
Document que recull les diverses notícies i reportatges publicades als mitjans de comunicació sobre la segona edició de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona (EBSIB).
2021 Resum executiu
Resum executiu final del laboratori de recerca Covid-19 i infància a Barcelona, en què es presenten els resultats del seguiment de les 32 recerques socials d’urgència identificades en el primer moment de la pandèmia.
2021 Presentació , Mesura de govern
Breu presentació que explica de forma sintètica però exhaustiva el Pla d’infància de Barcelona 2021-2030.
2021 Jornades
Relatoria de la jornada “Estratègies cap als reptes d’infància a Barcelona amb horitzó 2030” que s’ha dut a terme el 12 de novembre coorganitzada pel CUIMPB, l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut Infància i Adolescència.
2021 Resum executiu , Mesura de govern
Síntesi del Pla d’infància de Barcelona 2021-2030 amb dades destacades de la diagnosi, els 23 reptes que identifica el pla i les 70 actuacions municipals que s’hi destaquen.
2021 Resum executiu , Mesura de govern EN
Síntesi en anglès del Pla d’infància de Barcelona 2021-2030 amb dades destacades de la diagnosi, els 23 reptes que identifica el pla i les 70 actuacions municipals que s’hi destaquen.
2021 Resum executiu , Mesura de govern ES
Síntesi en castellà del Pla d’infància de Barcelona 2021-2030 amb dades destacades de la diagnosi, els 23 reptes que identifica el pla i les 70 actuacions municipals que s’hi destaquen.
2021 Informe , Mesura de govern
El Pla d’infància de Barcelona és el document que estableix els principis, els eixos transversals i els reptes de ciutat a 10 anys vista, en clau de drets de la infància, així com les actuacions municipals destacades.
2021 Nota de premsa
Nota de premsa sobre l’aprovació del Pla d’infància de Barcelona 2021-2030 en que es repassen els principals reptes que identifica el pla, així com la manera en la que s’ha elaborat el pla i com incorpora la visió dels infants.
2021 Recull premsa
Recull de les diferents aparicions en mitjans de comunicació fent-se ressò de la presentació del Pla d’infància de Barcelona 2021-2030
2021 Jornades
Programa de la jornada “Estratègies cap als reptes d’infància a Barcelona, amb horitzó 2030” (12 de novembre de 2021) que té per objectiu debatre sobre les polítiques locals d’infància a Barcelona i donar a conèixer el nou pla d’infància de la ciutat.
2021 Nota de premsa
Nota de premsa conjunta de l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut Infància i Adolescència sobre l’inici de la segona Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona (EBSIB 2021).
2021 Jornades
Relatoria de la jornada “Ciutat jugable: com es transforma Barcelona i la resta del món”, organitzada per l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona i l’Associació Internacional de Ciutats Educadores.
2021 Guies i altres
Guia de cocreació per ajudar a sistematitzar la participació de la comunitat educativa en els processos de trasnformació dels seus entorns escolars. És una guia per encàrrec del Departament de Barris Educadors de l’Ajuntament de Barcelona.
2021 Nota de premsa
Nota de premsa emesa per l’Ajuntament de Barcelona explicant la convocatòria del Fons d’infància 0-16 en què es fa menció de l’informe d’avaluació qualitativa del Fons 0-16 realitzat per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona i com s’ha pogut constatar que aquesta ajuda social d’urgència millora el benestar dels infants i les seves famílies.
2021 Nota de premsa
Nota de premsa emesa per l’Ajuntament de Barcelona explicant l’adhesió de la ciutat a aquest pacte de país contra la pobresa infantil. Des de l’Institut Infància i Adolescència donem suport en l’elaboració de la nota de premsa aportant les darreres dades sobre pobresa infantil i les estimacions realitzades des de l’Àrea de Cohesió Social i Urbana de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).
2021 Infografia
Infografia que recull els 6 criteris per a un pati naturalitzat, coeducatiu comunitari, elaborats per l’Institut Infància i Adolescència, per encàrrec de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB
2021 Presentació
Presentació de les principals línies de treball de l’Observatori 0-17 BCN, vides i drets de la infància i l’adolescència a la ciutat de Barcelona
2020 Informe
Informe Dades clau d’infància i adolescència a Barcelona 2020, elaborat a partir de l’anàlisi de 150 indicadors i amb una mirada en els impactes generats per la covid-19 en cada una de les 6 dimensions que recull l’informe.
2020 Nota de premsa
Nota de premsa emesa per l’Ajuntament de Barcelona explicant el pla Transformem els patis, un dels projectes tractors del Pla del joc a l’espai públic. Les transformacions dels patis es realitzaran tenint en compte els 6 criteris per un bon pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari, elaborats per l’Institut Infància i Adolescència per encàrrec de l’Ajuntament.
2020 Nota de premsa
Nota de premsa emesa per l’Ajuntament de Barcelona amb els principals resultats de la recerca sobre impactes de la Covid-19 en la infància realitzada per l’Institut Infància i Adolescència i presentada a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports.
2020 Document de treball
Avançament de resultats dels impactes de la covid-19 en la infància identificats per les recerques socials d’urgència, que també inclou un repàs de les actuacions impulsades pel govern de la ciutat.
2020 Resum executiu
Resum executiu del document de treball d’avançament de resultats dels impactes de la covid-19 en la infància identificats per les recerques socials d’urgència.
2020 Jornades
Relatoria de la sessió de treball amb més de 60 polítics i càrrecs directius de l’Ajuntament de Barcelona per tal d’alinear esforços en la lluita contra la pobresa i les desigualtats en la infància.
2020 Resum executiu , Avaluació polítiques
Resum executiu de l’informe d’avaluació d’impactes subjectius del Fons 0-16 que posa el focus en les 20 troballes, 14 consideracions i 5 propostes que sintetitzen el coneixement generat amb aquesta recerca d’avaluació d’una política pública de lluita contra la pobresa infantil.
2020 Informe , Avaluació polítiques
Informe d’Avaluació sobre els impactes subjectius del Fons 0-16 en la vida quotidiana d’infants, adolescents i les seves famílies
2020 Guies i altres
Eina per cocrear espais lúdics amb infants i adolescents a l’aire lliure, elaborada a partir del procés de cocreació de 2 parcs de Barcelona en el marc de l’elaboració del Pla del joc a l’espai públic de Barcelona.
2020 Article
Artícle de Maria Truñó a la revista Barcelona Societat amb el títol “Oportunitats educatives de la infància i l’adolescència: informes per basar les polítiques públiques en evidències”
2020 Article
Article sobre el programa municipal de coneixement Parlen els nens i nenes, inclòs com a exemple de bona pràctica dins l’apartat “experiències” de la revista Barcelona Societat.
“Hablan los niños y niñas, una herramienta de ciudad para conocer y mejorar el bienestar de la infancia, desde su punto de vista y con su protagonismo” es el título del artículo que se publica en el número 24 de la revista Barcelona Sociedad.
“The children have their say, a city-wide tool to assess and improve the well-being of children, from their perspective and with them taking centre
stage” is the title of the article published in issue 24 of magazine Barcelona Society.
2020 Infografia
Infografia que fa un retrat de la pobresa infantil a la ciutat de Barcelona, amb dades sobre la diagnosi, les causes i els impactes de la pobresa.
2019 Resum executiu
Amb l’edició 2019 llancem per primera vegada un resum de l’informe en format revista online. A partir de 23 preguntes, es fa un repàs a les principals dades que tenen a veure amb la infància i adolescència a Barcelona.
2019 Informe
Una diagnosi detallada sobre les condicions de vida dels nens, nenes i adolescents a la ciutat, a partir de 150 indicadors i amb un focus en gènere i desigualtats territorials.
2019 Presentació
Resum en clau de gènere de les dades presentades i recollides en l’informe Dades clau d’infància i adolescència.
2019 Memòria
La memòria d’activitats 2019 és un document que recull de forma exhaustiva però molt sintètica de l’any.
2019 Presentació
Presentació sobre la importància d’un desplegament específic en cada context, especialment a les zones més pobres de la ciutat, del Pla de joc a l’espai públic de Barcelona.
2019 Presentació EN
Presentation about the importance of a context-specific deployment in the poorer areas of the city of the Plan for play in public spaces in Barcelona.
2019 Resum executiu , Mesura de govern EN
Executive summary of the “Plan for Play in public spaces, 2030 horizon in Barcelona”.
This article by Maria Truñó and Emma Cortés, published in the 2018 Metropolitan Yearbook of the IERMB, summarizes the evolution of play areas in Barcelona.
2019 Article
Article publicat a l’Anuari de l’IERMB que resumeix l’evolució dels espais de joc a Barcelona, explica la diagnosi de les oportunitats de joc ofereix, la creació d’un sistema d’indicadors i la generació d’una base de dades com a condició prèvia per al disseny i planificació del joc a la ciutat.
2019 Infografia EN
Infographic poster containing the 11 demands on the Children’s Agenda for improving their well-being.
2019 Infografia ES
Póster infográfico en el que se recogen las 11 demandas de la Agenda de los niños y niñas.
2019 Infografia
Aquesta infografia resumeix la situació de la petita infància a Barcelona, a partir de les dades analitzades en l’Informe d’Oportunitats Educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019. La infografia mostra quins són els…
2019 Infografia
Aquesta infografia resumeix la situació dels infants de P3 fins a 4rt d’ESO a Barcelona, a partir de les dades analitzades en l’Informe d’Oportunitats Educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019. La infografia…
2019 Infografia
Aquesta infografia resumeix la situació dels adolescents en el secundària postobligatoria a Barcelona, a partir de les dades analitzades en l’Informe d’Oportunitats Educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019. La infografia mostra quins…
2019 Infografia
Aquesta infografia resumeix la situació dels infants i adolescents més enllà del temps escolar, a partir de les dades analitzades en l’Informe d’Oportunitats Educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019. La infografia mostra…
2019 Resum executiu , Presentació EN
Presentació general, en anglès, del projecte “Parlen els nens i nenes: el benestar subjectiu de la infància a Barcelona”.
2019 Informe
Aquest informe presenta una radiografia àmplia de la situació de l’educació de la infància i l‘adolescència de la ciutat de Barcelona. Es tracta de la segona edició d’aquesta anàlisi, i dona continuïtat a l’informe Oportunitats educatives a Barcelona 2016: l’educació de la infància i l’adolescència a la ciutat.
2019 Resum executiu
Presentació que recull els principals continguts de l’informe Oportunitats Educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019: presentació, objectius i metodologia, el context socioeconòmic de la infància i l’adolescència a la ciutat i els reptes i…
2019 Resum executiu ES
Presentación que recoge los principales contenidos del informe Oportunidades Educativas de la infancia y la adolescencia en Barcelona 2018-2019: presentación, objetivos y metodología, el contexto socioeconómico de la infancia y la adolescencia en la ciudad…
2019 Mesura de govern
El document Focus infància i ciutadania 2017-2020: els reptes i actuacions municipals per fer efectius els drets dels infants és el marc de planificació de les principals polítiques que afecten els infants. I posa sobre…
2019 Article
Article publicat a la revista BCN Societat que sintetitza l’avanç de resultats de la recerca etnogràfica per conèixer els impactes subjectius que els ajuts del Fons 0-16, una recerca que s’emmarca dins de l’Observatori 0-17 BCN.
2019 Informe , Mesura de govern
El Pla del joc a l’espai públic amb horitzó 2030, un document en el qual hem treballat des de 2017 amb l’Ajuntament de Barcelona, situa el joc i l’activitat física a l’aire lliure entre les…
2019 Resum executiu , Mesura de govern
Resum executiu del document Pla del joc a l’espai públic amb horitzó 2030, en el qual hem treballat des de 2017 amb l’Ajuntament de Barcelona. El document situa el joc i l’activitat física a l’aire…
2019 Informe , Mesura de govern EN
The plan of City Council of Barcelona to place play and outdoor physical activity among the key policies to make a city more habitable and improve the lives of neighbors.
2019 Resum executiu , Mesura de govern ES
Resumen ejecutivo del documento Plan del juego en el espacio público con horizonte 2030, en el que hemos trabajado desde 2017 con el Ayuntamiento de Barcelona. El documento sitúa el juego y la actividad física…
2019 Nota de premsa
Nota de premsa emesa per l’Ajuntament de Barcelona en motiu de la presentació del primer Pla del joc a l’espai públic, presentat a la jornada Joc i ciutat.
2019 Recull premsa
Recull de les aparicions als mitjans de comunicació del primer pla del joc a l’espai públic de Barcelona.
2019 Jornades
Programa de la Jornada Joc i ciutat: el pla del joc a l’espai públic de Barcelona organitzada per l’Ajuntament de Barcelona amb la col·laboració de l’Institut Infància i Adolescència (6 de febrer de 2019).
2019 Vídeo
Vídeo resum de presentació del Pla del joc a l’espai públic de Barcelona amb Horitzó 2030
Vídeo de Jorge Cardona, representant espanyol al Comitè dels Drets dels Infants de les Nacions Unides, emès durant la Jornada Joc i Ciutat.
2019 Recull premsa
Entrevista a Maria Truñó a la revista El Culturista sobre la feina i els projectes que duu a terme l’IIAB.
2019 Nota de premsa
Nota de premsa emesa per l’Ajuntament de Barcelona per explicar la integració de l’IIAB dins de l’IERMB com a unitat especialitzada amb autonomia de gestió.
2019 Infografia
Recull dels 7 pòsters sobre experiències rellevants de la ciutat de Barcelona per fomentar el joc compartit a l’aire lliure que es van presentar a la jornada Joc i ciutat (6 febrer 2019)
2018 Informe
Informe Dades clau d’infància i adolescència a Barcelona 2018, que recull les últimes dades disponibles i està fet a partir d’un sistema integral d’indicadors d’infància i adolescència a nivell de ciutat.
2018 Nota de premsa
Nota de premsa emesa per l’Ajuntament de Barcelona en motiu de la jornada “La infància i l’adolescència a Barcelona: present i futur”,
2018 Jornades
Programa de la jornada organitzada per l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb l’Institut Infància i Adolescència, amb el títol La infància i l’adolescència a Barcelona: present i futur, que es realitza el 19 de novembre de 2018
2018 Infografia
Pòster infogràfic en què es recullen les 11 demandes de l’Agenda dels infants, que surten de l’enquesta i tallers participatius sobre el benestar dels infants del programa Parlen els nens i nenes.
2018 Recull premsa
Recull del ressò per part dels mitjans de comunicació sobre la presentació de l’Agenda dels infants a l’alcaldessa i la tinenta de Drets Socials.
2018 Nota de premsa
Nota de premsa sobre la presentació de l’Agenda dels infants a l’alcaldessa per part dels nens i nenes.
2018 Vídeo
Vídeo animat que explica quines són les 11 demandes dels infants de 10 a 12 anys de la ciutat de Barcelona per millorar el seu benestar, unes demandes sorgides del programa Parlen els nens i nenes.
2018 Informe
L’Agenda dels infants recull les 11 demandes de millora del benestar que fan els nens i nenes d’entre 10 i 12 anys de la ciutat de Barcelona i les seves 115 propostes d’actuació.
2018 Mesura de govern
El document Estratègia, cap a una política de joc a l’espai públic explica el perquè cal una mesura de govern de ciutat jugable i mostra l’estratègia per ampliar i diversificar les oportunitats de joc a…
2017 Informe
Una radiografia sobre la infància i adolescència de la ciutat, una primera aproximació en xifres, a partir de les dades actuals disponibles.
2017 Informe
Informe del procés de cocreació en què han participat 170 infants per transformar el Parc Central de Nou Barris i el Parc de la Pegaso en dos grans espais lúdics.
2017 Informe
Informe sobre una observació etnogràfica a quatre àrees de joc de la ciutat de Barcelona, amb l’objectiu de fer una aproximació a la valoració i els usos que en fan les famílies.
2017 Resum executiu , Avaluació polítiques
Document que recull els principals continguts i conclusions de l’informe d’Avaluació del programa Patis escolars oberts al barri de forma resumida.
2017 Resum executiu , Avaluació polítiques
Resum executiu de l’informe d’Avaluació del programa Camí escolar, espai amic, que recull les principals conclusions i propostes per tal de millorar l’impacte i funcionament del programa.
2017 Informe , Avaluació polítiques
Patis Oberts al Barri és un programa de l’Ajuntament de Barcelona que vol incrementar l’equitat d’accés al lleure. Amb aquest informe analitzem el seu impacte i funcionament i proposem millores en el programa.
2017 Informe , Avaluació polítiques
Avaluació del programa Camí escolar, espai amic. Informe d’avaluació i proposta d’eines per a un posterior seguiment i avaluació continuada.
2017 Resum executiu , Avaluació polítiques
Aquest document és un resum executiu de l’informe d’Avaluació del programa Audiència Pública de Nois i Noies de Barcelona, en què s’inclouen els aspectes principals de la diagnosi i també dels reptes i les propostes de transformació.
2017 Informe , Avaluació polítiques
Informe d’avaluació sobre el programa Audiència Pública de Nois i Noies de Barcelona, amb diagnosi, reptes, orientacions i propostes de transformació.
2017 Document de treball
Document que recull 24 consideracions sobre l’espai públic amb perspectiva d’infància i adolescència, elaborat pel Grup Transversal Espai públic, infància i adolescència de Barcelona, coordinat per l’Institut.
2017 Recull premsa
Recull de les notícies i articles publicats als mitjans de comunicació sobre l’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2016.
2017 Resum executiu
Presentació que recull els principals continguts de l’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2016 , entre d’altres, els 17 reptes de ciutat i les 16 orientacions de política pública per fer-hi front.
2017 Document de treball
Aquest és el primer document de base per a l’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2016, que recull informació sobre els cinc grups focals fets per elaborar l’informe
2017 Document de treball
Document de base per a l’Informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2016, en el qual es fa una anàlisi de dades, tant quantitatives com qualitatives.
2017 Nota de premsa
Nota de premsa de la presentació de l’informe Oportunitats Eductives a Barcelona 2016 enviada als mitjans per part del departament de Premsa de l’Ajuntament de Barcelona.
2017 Presentació
Presentació que es va fer servir en la roda de premsa de presentació de l’Informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2016. La presentació està estructurada a partir dels 17 reptes que identifica l’informe i conté les principals dades diagnosticades en cada una de les etapes educatives o àmbits educatius.
2017 Informe
L’informe fa una anàlisi de la situació de l’educació de la infància i l’adolescència a Barcelona en sentit ampli. Fa una diagnosi global de la situació de l’educació dels infants i adolescents; identifica els principals reptes de ciutat en aquest àmbit, proposa línies d’orientació de política pública, descriu experiències rellevants i apunta les línies necessàries per aprofundir en la diagnosi en properes edicions.
2017 Vídeo
Els infants tenen reconeguts uns drets de ciutdania que, sovint, no es compleixen. El dret al joc, el dret a la salut, al màxim desenvolupament i aparticipar i ser escoltat són alguns d’ells.
En aquest vídeo en podreu conèixer més detalls, escoltar què en pensen els nens i nenes, i nois i noies i també l’opinió del pedagog Francesco Tonucci, l’arquitecta i urbanista Itziar González i el periodista Carles Capdevila, tots els participants en la jornada ‘El dret dels infants a la ciutat’.
2017 Vídeo
Cloenda de la Jornada ‘El dret dels infants i adolescents a la ciutat’ coorganitzada per l’Institut Infància i Adolescència i l’IMEB, a càrrec de l’Excma. Sra. Ada Colau, Alcaldessa de Barcelona
2017 Vídeo
Per què una Barcelona més adequada per créixer i viure-hi la infància i l’adolescència és una ciutat millor per a tothom? Aquesta i altres preguntes formula el periodista Carles Capdevila al pedagog italià Francesco Tonucci en el marc de la joranda ‘El dret dels infants a la ciutat’ coorganitzada per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona i l’IMEB.
2017 Vídeo
Diàleg de nois i noies de quatre centres educatius implicats en el Programa ‘Camí escolar, espai amic’ amb Francesco Tonucci, Itziar Gonzàlez i Miquel Àngel Essomba en el marc de la joranda ‘El dret dels infants a la ciutat’ coorganitzada per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona i l’IMEB.
2017 Vídeo
Com transformar la ciutat perquè sigui millor per als infants i adolescents? El pedagog italià expert en infància i ciutat, Francesco Tonucci, i l’arquitecta i urbanista, Itziar Gonzàlez, debaten sobre els reptes de la ciutat per ser més amigable amb la infància en el marc de la jornada ‘El dret dels infants a la ciutat’.
2017 Vídeo
Vídeo de la inauguració de la jornada ‘El dret dels infants a la ciutat’ a càrrec de Laia Ortiz, Tercera Tinenta d’Alcaldia de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona que, alhora, és presidenta de les dues entitats organitzadores (Institut Infància i Adolescència i IMEB) i per Carmen Andrés, regidora d’Infància, Joventut i Gent Gran.
2017 Vídeo , Recull premsa
Entrevista a la directora de l’Institut Infància i Adolescència, Maria Truñó, al programa Verd Primera de Betevé, en motiu de la realització de la Jornada “El dret dels infants a la ciutat: millorem el nostre espai públic”.
2016 Jornades
Programa de la jornada ‘El dret dels infants a la ciutat’ que ha tingut lloc el 15 de desembre de 2016 a l’Espai Jove La Fontana.
2016 Document de treball
Document de treball elaborat per l’Institut Infància i Adolescència (2016) amb l’objectiu d’emmarcar el debat, apuntar escenaris d’oportunitat i fer propostes de treball per tal d’acompanyar l’Ajuntament de Barcelona en l’impuls proactiu, sistemàtic i transversal, de projectes i canals de participació per infants i adolescents.
2016 Nota de premsa
Nota de premsa sobre el procés de renovació que ha implicat una reformulació en els objectius, un canvi de nom i l’aprovació del Pla Estratègic 2016-2020. Arrenca l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, consorci públic…
2013 Informe
Una perspectiva transnacional. Resum de les ponències, els debats i les conclusions del Seminari que tenia com objecte explorar les relacions entre les regulacions dels estats d’immingració i les actuals formes d’organització familiar que els…
2012 Resum executiu
Una perspectiva transnacional. Resum de les ponències que van tenir lloc a llarg del Seminari que tenia com objecte explorar les relacions entre les regulacions dels estats d’immingració i les actuals formes d’organització familiar que…
2012 Resum executiu
Seminari internacional. La trobada tenia com objecte explorar les relacions entre les regulacions dels estats d’immingració i les actuals formes d’organització familiar que els emogrants i les seves famílies mantenen entre Europa i Amèrica Llatina….
2012 Jornades
Seminari internacional. La trobada tenia com objecte explorar les relacions entre les regulacions dels estats d’immingració i les actuals formes d’organització familiar que els emogrants i les seves famílies mantenen entre Europa i Amèrica Llatina….
2011 Jornades
Aquest és el programa del Cercle obert, un cicle que a 2011 va dedicar-se a debatre la nova llei sobre els drets i oportunitats de la infància i l’adolescència a Catalunya que el Parlament de Catalunya…
2011 Jornades
Aquest és el programa del Fòrum el tercer sector en l’àmbit de la infància, adolescència i famílies: debats d’avui, reptes de futur en el que va ser presentat l’estudi realitzat pel CIIMU: La funció del tercer sector en l’àmbit…
2011 Informe
L’àmbit de la infància, adolescència i famílies és un dels camps en el que el tercer sector apareix amb gran fortalesa. En aquest context el tercer sector hi té una gran tradició però actualment molts…
2010 Guies i altres ES
En aquest article es resumeixen els contextos en els quals les famílies migrants posen a la pràctica complexes estratègies per a portar endavant els seus projectes migratoris. A més es reflexiona sobre les nocions de…
2010 Informe
Infants i adolescents participen a la ciutat de Barcelona? Quin son els espais de participació infantil i adolescent? De quina manera es poden millorar les formes de participació existents? Aquest informe recull i analitza els…
2009 Presentació
Ponència presentada el 22 d’abril de 2009 a la seu del CIIMU al Campus Mundet a Barcelona. Formava part del cicle Cercle obert. que promou la creació d’un espai estable de diàleg, debat i formació per tal de donar…
2009 Presentació
Ponència presentada el 31 de març de 2009 a la seu del CIIMU al Campus Mundet a Barcelona. Formava part del cicle Cercle obert. que promou la creació d’un espai estable de diàleg, debat i formació per tal…
2009 Jornades
Aquest és el programa de la primera edició del cicle Cercle obert. que promou la creació d’un espai estable de diàleg, debat i formació per tal de donar a conèixer els estudis i projectes de recerca (tan…
2009 Jornades
Aquest és el programa del Seminari sobre la re agrupació familiar davant la nova conjuntura polític-econòmica a l’Estat espanyol que volia establir un diàleg entre persones investigadores dedicades a l’anàlisi dels processos migratoris familiars cap…
2008 Informe
Després de l’Informe sobre les persones, les llars i les famílies de Gavà, el CIIMU, a partir d’una consulta impulsada per l’Ajuntament de Gavà, va dissenyar un procés per tal de dinamitzar el debat i…
2008 Informe
En aquest informe s’ofereixen dades relatives a un conjunt d’indicadors estadístics sobre diferents dimensions de les situacions de vida, convivència familiar, i percepcions sobre serveis i equipaments al municipi de Gavà. Les dades per conèixer…
2008 Guies i altres ES
Aquest article pren com a cas d’estudi la trajectòria de tres dones llatinoamericanes que han estat el primer esglaó de la cadena migratòria. Les autores, basant-se en la seva experiència d’investigació sobre famílies migrants llatinoamericanes…
2007 Presentació
Presentació de la ponència de Carme Gómez-Granell realitzada en el marc de la jornada de presentació del Panel de famílies i infància que va celebrar-se el 16 de maig de 2007 a la Casa de Mar…
2007 Jornades
Aquest és el programa de la jornada celebrada en motiu de la presentació del Panel de famílies i infància que va celebrar-se el 16 de maig de 2007 a la Casa de Mar de Barcelona.
2007 Informe
L’informe pretén conèixer els nivells reals d’implicació de la població immigrada resident a Catalunya en iniciatives de participació social. Tanmateix analitza els factors que influeixen en l’exercici actiu d’aquesta participació social i de les estructures…
2007 Informe
Aquest informe diagnòstic té com a finalitat incidir en la millora de les polítiques, les iniciatives socials i les dinàmiques comunitàries relacionades amb la infància, l’adolescència i les famílies del Raval. No només és un…
Dossier amb el recull de totes les conferències finals del projecte europeu The well-being of children: the impact of changing family forms, working conditions of parents, social policy and legislative measures (Wellchi network). Un projecte liderat…
2007 Guies i altres EN
L’objectiu de la xarxa WellChi és millorar el nostre coneixement sobre l’impacte de les canviants formes de família, les condicions de treball dels pares, la política socials i les mesures legislatives sobre el benestar dels…
2007 Guies i altres EN
L’anàlisi dels canvis en la família s’han centrat principalment en el principis generals que causen aquest canvis. De fet, és possible distingir alguns patrons comuns, basats en les noves funcions de la dona, la modificació…
2007 EN
Aquest article presenta el discurs d’obertura de la Conferència “Com es pot millorar el benestar de la societat dels nens? Convergència i divergència patrons des d’una perspectiva europea “. Aquesta conferència es va celebrar, durant…
2007 Jornades
Díptic amb el detall de la programació d’aquestes jornades organitzades pel CIIMU i el Festival de la Infància orientades a la reflexió sobre la situació i la convivència en les famílies i com aquestes afavoreixen…
2007 Informe
Aquest informe ofereix informació de caràcter fonamental estadístic sobre les condicions de la infància (0-18 anys) de la ciutat de Barcelona realitzat en base als indicadors del Sistema d’Indicadors Clau d’Infància i Família del CIIMU….
Recull i conclusions del workshop Transmision of inequalities from generation to generation que analitzava la situació de la població immigrada a Europa i quin paper juga l’educació en la situació de desigualtat d’aquesta. Va ser el…
Recull i conclusions del workshop Children in multicultural societies en el que va plantejar-se diverses qüestions sobre la protecció dels infants immigrants i de minories ètniques a Europa. La trobada va tenir lloc a Atenes els dies…
Recull i conclusions del workshop Working flexibility and caring arrangments en el que va analitzar-se com les polítiques europees (i nacionals) poden facilitar la conciliació de la vida familiar i la laboral, quines eren les…
2005 Informe
Recull de les conclusions presentades a les jornades La infància en processos de ruptura familiar: propostes actuacions que milloren el benestar de la infància i les seves famílies. Una trobada que va tenir lloc el 19…
2005 Jornades
Aquest és el programa de la jornada sobre La infància en processos de ruptura familiar: propostes actuacions que milloren el benestar de la infància i les seves famílies. Una trobada que va tenir lloc el 19…
2005 Jornades
Aquest és el programa de les Jornades sobre infància, famílies i canvi social a Catalunya en les que es van presentar els resultats de l’Informe sobre la situació de la infància i les famílies a…
2005 Informe
L’estudi aprofundeix en la situació de les problemàtiques que viuen els i les joves com l’experiència educativa, l’accés al mon laboral, l’impacte dels mitjans de comunicació i d’altres formes de consum en la configuració de…
2005 Informe
Els infants avui són veritables agents socials, capaços d’opinar i fer aportacions socialment valuoses. Amb drets i llibertats que s’han de respectar, amb capacitats i competències que s’han de promoure. Les famílies, l’escola, la societat…
2005 Informe
Els infants avui són veritables agents socials, capaços d’opinar i fer aportacions socialment valuoses. Amb drets i llibertats que s’han de respectar, amb capacitats i competències que s’han de promoure. Les famílies, l’escola, la societat…
Recull i conclusions del workshop New perspectives on childhood. Va ser el primer i el que va sentar les bases del cicle de grups de treball emmarcats en el projecte The well-being of children: the impact of…
2003 Informe
Aquest estudi promou la mediació familiar en tant que política de benestar social i pretén fer propostes per a la seva implementació a la ciutat de Barcelona per part del seu govern local o d’altres….
2003 Informe
La relació dels joves amb les noves tecnologies i els mitjans de comunicació és un tema clau de debat a nivell internacional. L’estudi aprofundeix en el coneixement de l’ús que en fan els joves de…
2002 Informe
El fenomen dels immigrants menors d’edat arribats a Barcelona sense cap mena de suport familiar és el focus d’aquest estudi. Va ser a 1998 quan es va començar a detectar grups de joves estrangers -majoritàriament…
Recull de les jornades de treball Infancia, familia y calidad de vida, un conjunt d’articles que comporta un repte tant intel·lectual, com polític i tècnic per a buscar perspectives i actuacions noves davant el conjunt de la…
2002 Informe
L’informe vol ser una eina per ajudar a formular polítiques familiars a escala local a Catalunya. A partir del recull descriptiu, inductiu i exploratori sobre les polítiques d’infància i família a escala local a diferents…
2002 Informe
L’informe vol ser una eina per ajudar a formular polítiques familiars a escala local a Catalunya. A partir del recull descriptiu, inductiu i exploratori sobre les polítiques d’infància i família a escala local a diferents…
2002 Resum executiu
L’objectiu d’aquest informe és analitzar les realitats, problemes i tendències que caracteritzen avui la vida de la infància en un ampli ventall de contextos com la família, l’educació i la transició al món laboral, la…
2002 Informe
L’objectiu d’aquest informe és analitzar les realitats, problemes i tendències que caracteritzen avui la vida de la infància en un ampli ventall de contextos com la família, l’educació i la transició al món laboral, la…
2002 Informe
L’objectiu d’aquest informe és analitzar les realitats, problemes i tendències que caracteritzen avui la vida de la infància en un ampli ventall de contextos com la família, l’educació i la transició al món laboral, la…
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_73826819_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |