Reflexionem sobre la cultura a la Ciutat Educadora

05/12/2023 Mari Corominas

Escoltem i reflexionem sobre la cultura a Barcelona com a ciutat educadora a partir dels aprenentatges i els resultats de la recerca Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona amb l’Agenda dels infants (2a edició) i  en motiu de la Jornada sobre cultura i educació a Barcelona, que s’ha celebrat el Dia Internacional de la Ciutat Educadora (30 de novembre).

 

 

Escoltem

Davant el repte de vincular la cultura i l’educació, el trajecte realitzat per la ciutat de Barcelona especialment queda reflectit amb el programa Caixa d’Eines del Pla de Barris, que introdueix pràctiques artístiques i culturals dins el currículum escolar per reduir les desigualtats, unint l’educació formal, la no formal i la comunitat (incloent, per exemple, una oferta específica d’activitats extraescolars artístiques i científiques). També amb les noves propostes i eixos de treball del Consell d’Innovació Pedagògica (CIP), com a instrument articulador de la ciutat amb una xarxa diversa d’entitats i equipaments municipals, com ara el Departament de Promoció de la Infància (que inclou la Xarxa dels Drets dels Infants), l’Institut de Cultura de Barcelona, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, Casa Àsia o Betevé. En aquest sentit, s’apunten prioritats a partir d’estudis i recerques com l’Enquesta de participació i necessitats culturals a Barcelona (Observatori de Dades Culturals de Barcelona de l’Institut de Cultura de Barcelona), l’anàlisi de les interaccions entre els centres educatius i el equipaments culturals a Barcelona o bé la diagnosi de mobilitat dels centres educatius per a la realització d’activitats culturals (els dos últims estudis presentats a la jornada pel CIP i en procés de publicació).

 

Reflexionem

A partir de les veus dels nens i nenes recollides l’Agenda dels infants (2a edició) dins el programa de recerca i participació infantil Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona, en l’espai obert per al diàleg hem compartit la necessitat de representar adequadament les diversitats culturals, ja que almenys 2 de cada 10 infants de la ciutat de Barcelona tenen orígens familiars o culturals a l’estranger (Observatori 0-17 BCN). Per exemple, com expliquem amb l’informe de recerca de l’Agenda, els mateixos infants van demanar-nos que els nens i nenes dibuixats a l’Agenda fossin diversos i com ells o elles. De no fer-ho, en el mateix relat cultural i educatiu de la ciutat es poden alimentar sentiments de no pertinença o aïllament identitari ja des de la infància, que provoquen actituds discriminatòries i racistes en el sí de la nostra societat. Com explicava la filòsofa Begoña Román abans de la cloenda, hi ha “silencis que criden”, els quals obren preguntes, ens interpel·len i ens sacsegen: on són les persones que no hi són?

També hem compartit què diuen els infants sobre com volen viure la cultura a la ciutat de Barcelona. Específicament amb l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021 podem saber que gairebé 5 de cada 10 infants (45,2%) d’entre 10-11 anys de la ciutat de Barcelona no van a activitats culturals o artístiques organitzades al seu barri o la ciutat, així com 4 de cada 10 (38,4%) tampoc a equipaments municipals (biblioteques, centres cívics, esplais o casals). A més, 6 de cada 10 infants (56,1%) no fan activitats extraescolars artístiques o culturals, com ara música, teatre o dibuix. D’altra banda, com expliquen des de l’Observatori de Dades Culturals de Barcelona, si entenem el carrer com un espai per a la cultura i les relacions interpersonals que la nodreixen, també és destacable que la meitat dels infants (47,9%) d’entre 10-11 anys de la ciutat de Barcelona juga o passa temps a l’aire lliure (carrers, places o parcs) poc sovint (2 dies a la setmana o menys).

Per avançar i millorar el benestar de la infància, els nens i nenes demanen “una ciutat amable amb la infància on poder jugar i fer vida a l’aire lliure” (demanda 7 de l’Agenda). Quan hem parlat amb ells i elles, per exemple ens traslladen diferents idees d’acció que interpel·len a tothom, ja sigui a la mateixa demanda 7 sobre la seva vida a la ciutat o d’altres que s’hi relacionen sobre família, pantalles, temps, participació, escola i desigualtats (informe recerca Agenda):

 

AJUNTAMENT

  • 007. Organitzar més festes, concerts i tallers per a totes les famílies de la ciutat.
  • 048. Oferir més activitats, espectacles i tallers fora de les pantalles per a totes les edats, als barris i les places.
  • 055. Oferir més activitats extraescolars per a tothom i que puguem escollir-les nosaltres amb monitors i monitores que ens agradin.
  • 064. Facilitar més espais comunitaris on els infants s’hi sentin bé (biblioteques, fires o altres de nous) i oferir més activitats culturals, com ara concerts, espectacles, teatre o cinema, que no valguin tants diners.
  • 072. Explicar a tothom que és important escoltar els infants (a la tele i amb cartells o grafits) i preguntar-nos més sovint la nostra opinió a través d’enquestes a les escoles o espais on puguem dir les nostres propostes.

 

ESCOLES I FAMÍLIES

  • 065. Organitzar sortides per conèixer el barri, com la biblioteca o espais culturals, i fer sortides als espais naturals de la ciutat amb transport públic (ESCOLES).
  • 066. Fer més activitats al barri o la ciutat amb la família, com passejar i anar a comprar, organitzar trobades amb els veïns i veïnes o anar al parc a jugar (FAMÍLIES).
  • 091. Millorar l’ensenyament escolar i fer més projectes artístics i d’educació física, així com experiments, treballs en grup i robòtica per aprendre coses noves de manera divertida (ESCOLES).

 

INFANTS AMB ELS VEÏNS/ES I LA SOCIETAT EN GENERAL

  • 067. Poder fer més vida amb la gent del barri, organitzant més festes populars, i que les persones adultes ens tinguin més en compte, per exemple, quan anem als bars o les botigues (VEÏNS I VEÏNES).
  • 068. Relacionar-nos més amb la gent i els infants del barri per fer noves amistats i ser amables i respectuosos amb tothom (INFANTS).
  • 103. Acabar amb les violències i les discriminacions: especialment acabar amb la violència masclista i el racisme (SOCIETAT EN GENERAL).

 

La cultura a Barcelona com a ciutat educadora

La Jornada sobre cultura i educació a Barcelona s’ha celebrat en motiu del Dia Internacional de la Ciutat Educadora (30 de novembre), amb el lema “La cultura, font de creació i aprenentatges a la ciutat educadora” i ha estat coorganitzada per l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i l’Associació Internacional de Ciutats Educadores. Des de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona entomem el compromís d’avançar en la vinculació de la cultura i l’educació dins els nostres programes i línies de treball. A més, en l’avaluació i actualització del Pla d’Infància de Barcelona 2021-2030, que es farà l’any 2024, continuaran presents les actuacions i mirades compartides al voltant del vincle cultura-educació.

Projecte relacionat

Programa relacionat