Recta final del Pla Estratègic: debat amb adolescents

21/07/2016

La recta final del debat sobre el pla estratègic de la nova etapa de ’Institut l’hem feta amb adolescents. Si volem incloure les seves mirades en el nostre camí, la discussió compartida esdevé imprescindible. Els nois i noies ens han aportat les seves visions sobre el temps de lleure, l’educació, la participació, la discriminació o les necessitats bàsiques d’infants i adolescents a la ciutat.

Espai públic i ciutadania 0-17

20/07/2016

Des de l’Institut hem impulsat i coordinem un grup de treball a l’Ajuntament de Barcelona per repensar i incorporar millores perquè l’espai públic estimuli una infància enriquidora i saludable. Una ciutat inclusiva i amigable que promou els drets al joc, a la salut i a l’educació en el temps lliure al carrer, parcs i places millora no només les vides d’infants i adolescents, sinó que democratitza l’espai públic per a totes les persones.

411.800 infants catalans en situació de pobresa

18/07/2016

Les dades sobre pobresa a Catalunya alerten que el col·lectiu social de persones fins als 18 anys és el de major risc de pobresa. Analitzem la darrera Enquesta de Condicions de Vida que mesura la incidència i composició de la pobresa mitjançant l’establiment d’un llindar de risc de pobresa. A la llum de les dades infants i adolescents que afronten situacions de pobresa són cada vegada més pobres.

Creix la FP a Barcelona

27/06/2016

La Fundació BCN Formació Professional ha presentat l’Anuari de la Formació Professional a Barcelona 2015 on recull la situació del sector. En destaquem: el bon ritme de creixement de l’oferta i la demanda, la millora de l’ocupabilitat i del pas de l’alumnat dels cicles formatius de grau superior cap a la universitat i l’encara preocupant nivell d’abandonament en els cicles formatius de grau mig.

Europa vol mesurar el benestar infantil en el temps

27/06/2016

Quin és l’interès de mesurar el benestar d’infants i joves a nivell europeu? Podem construir una definició compartida de benestar? És viable fer-ho a través d’una enquesta longitudinal a escala europea? Com podem fer una recerca en la què infants i joves prenguin part? Aquestes són algunes de les preguntes del projecte europeu MY WEB i que, recentment, ha compartit amb l’Institut Infància.

Patis, camins i audiència: on som? on anem?

27/06/2016

Ens preguntem sobre els impactes, la rellevància social i educativa i les valoracions que en fan els protagonistes dels programes: camins escolars, patis oberts al barri i l’audiència pública als nois i noies. Estem dissenyant, amb l’IMEB, les avaluacions per tal de contribuir a la presa de decisions de responsables tècnics i polítics per millorar-los.

Tres doctorands se sumen a la tasca de l’Institut Infància

30/05/2016

A través de la convocatòria de beques per a doctorands hem ampliat l’equip de l’Institut Infància amb l’Albert Sànchez-Gelabert (UAB), el Pol Maceira (UB) i la Maria Josep Corominas (UVic-UCC). Tres incorporacions valuoses que contribuiran al desenvolupament dels projectes que estem engegant.

Reptes en polítiques educatives de Barcelona

30/05/2016

Quins són els principals reptes en les polítiques educatives de Barcelona? Com ampliar les oportunitats educatives d’infants i adolescents? Amb aquestes preguntes estem treballant en un primer informe sobre l’educació a la ciutat identificant punts forts i febles i estratègies per avançar en l’exercici del dret a l’educació en sentit ampli i que afavoreixi la igualtat d’oportunitats.

Què ens diuen els síndics?

30/05/2016

Els Síndics de Greuges són peces clau en la defensa i avenç dels drets d’infants i adolescents. Fan seguiment de les seves vulneracions i posen sobre la taula de les administracions recomanacions amb mesures concretes. Per això cal tenir molt present què ens diuen i aquí destaquem, en clau de Barcelona, propostes principals.