Institut infància: coneixement, polítiques locals i drets dels infants
Setembre 2021
 
 

Iniciem el 4t monitoratge d'indicadors d'infància i adolescència a Barcelona

La reunió de la Comissió Transversal de l’Observatori 0-17 BCN dona el tret de sortida a la provisió de dades per al 4rt monitoratge d’indicadors d’infància i adolescència que hauran de permetre elaborar l’informe Dades Clau d’Infància i Adolescència a Barcelona 2021. Amb l'actualització d'indicadors, el proper informe ja podrà reflectir alguns dels impactes de la pandèmia i de la crisi social i econòmica que se’n deriva. (CAT) (ESP)

 
 
 

Els efectes del confinament i la pandèmia en la infància i adolescència de Barcelona

L’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona publica l’Anuari Metropolità de Barcelona 2020 dedicat a l’emergència sanitària de la covid-19 i els seus impactes socioeconòmics i ecològics. Des de l’Institut Infància i Adolescència hi hem contribuït amb un capítol sobre els impactes en la infància i adolescència de la ciutat. Les evidències mostresn com les mesures per fer front a la pandèmia han impactat en totes les dimensions de les vides de tots els infants i adolescents (CAT)

 
 
 

Desigualtats i activitats educatives fora escola

Les activitats educatives fora escola enriqueixen i doten de significat les trajectòries de molts nois i noies. Però la diagnosi de les activitats educatives fora escola en el context barceloní no es pot entendre sense tenir en compte que es despleguen en un context territorial molt desigual, un context que explica bona part la distribució irregular de les activitats educatives fora de l’escola a la ciutat. Llegiu l'article complet publicat al butlletí de l'Aliança 360. (CAT) (ESP)

 
 
 

“Encara no hem entès prou bé que el joc és una necessitat vital”

La directora de l'Institut Laia Pineda repassa què diuen els infants sobre el joc, sobre la ciutat que necessiten, sobre el seu benestar i sobre les seves possibilitats reals de participació i d'influència en la presa de decisions que els afecten en aquesta entrevista publicada a Educa.barcelona. Tot plegat, amb moltes referències al context de pandèmia en què ens trobem i a les dificultats afegides que suposa per al ple exercici dels drets de la infància. (CAT) (ESP)

 
 
 

Contribuïm a la diagnosi del Pla d’educació i criança de la petita infància

Hem contribuït a la diagnosi a partir de la qual es plantegen els reptes del Pla d’educació i criança de la petita infància de Barcelona 2021-2024. El pla posa el focus en la vida dels infants de 0-3 anys, i en els serveis i suports que necessiten les famílies per educar-los i tenir-ne cura en aquesta etapa estratègica. Actualment un 45% dels infants de 0-3 anys de la ciutat estan escolaritzats, però cal una xarxa que ampliï i diversifiqui serveis per donar resposta a les necessitats diverses de les famílies. (CAT) (ESP)

 
 
 
 

De la Convenció dels Drets dels infants als ODS

Compartim aquest vídeo on els nois, noies i personal docent de la ciutat posen veu i expliquen com han viscut la seva participació al programa educatiu "De la Convenció als ODS amb ulls d'infant". Al vídeo expliquen sobre quins temes han reflexionat, què han après, què els ha aportat aquesta experiència. Entre d'altres hi ha participat un noi que ha format part del Grup Altaveu del programa "Parlen els nens i nenes" que desenvolupem des de l'Institut Infància i Adolescència.

 
 
 

Entrevista amb Tim Gill sobre les ciutats jugables arreu del món

Tim Gill, consultor londinenc expert en joc i mobilitat a la infància, parla sobre la importància de garantir el dret a la llibertat de moviment de les criatures, un dret que passa per combatre la supremacia del cotxe a les nostres ciutats. Així ho explica en aquesta entrevista al Diari de l'Educació en què fa un repàs sobre bones experiències de transformacions urbanes en ciutats d'arreu del món, entre elles, Barcelona i el seu Pla del joc a l'espai públic.

 
 
 

Violències contra la infància LGTBI+

Recomanem aquest informe comparatiu entre diferents països europeus on es fa un repàs a quina és la situació de la infància LGTBI+ i també les discriminacions i situacions de violència que encara es donen. Destaca, a tot Europa, la manca d'intervencions que integrin la perspectiva dels infants i que reconeguin els nens i els joves com a fonts d’informació i d’expertesa rellevants en matèria de diversitat de gènere i sexual. En l'informe per Espanya, elaborat entre la UdG i la UAB, es destaca que malgrat tenir un marc legal més ampli i inclusiu que altres països, segueixen faltant mesures socials efectives que previnguin i combatin la discriminació.

 
 
 

Memòria IIAB 2020

L’any 2020 ha marcat un abans i després, a nivell global i també a nivell individual, amb impactes clars i concrets en les vides dels nostres infants i adolescents i de les seves famílies. La memòria 2020 de l’Institut Infància i Adolescència, en un format breu, permet resseguir el coneixement disponible sobre covid-19 i infància, així com les nombroses contribucions que hem fet al debat social sobre els drets de la infància en temps de pandèmia.

 
 
Institut infància: coneixement, polítiques locals i drets dels infants
  Website institutinfancia.cat
  Twitter @InstInfancia
  Subscripció Subscriu-te
  Institut d'estudis regionals i metropolitans de Barcelona
  Website institutmetropoli.cat
  Twitter @InstMetropoli
  Subscripció Butlletí Institut Metropoli
 
Aquest correu s'ha enviat des de digital@institutinfancia.cat
Per què has rebut aquest butlletí? Si desitges donar-te de baixa clica aquí
Si vols modificar les dades de subscripció clica aquí
Plaça de la Vila de Gràcia, 6 baixos, 08012, Barcelona - Tel. 930023255