Els nens i nenes han presentat l’Agenda dels Infants (2a edició) a la Tinenta de Drets Socials, Maria Eugènia Gay, i al Comissionat d’Infància, Javier Rodríguez. Els han traslladat les 11 demandes de l’Agenda i també algunes de les idees d’acció per a la millora del benestar que els nens i nenes adrecen directament l’Ajuntament, en un acte que s’ha emmarcat dins la Capitalitat Europea de la Democràcia.
El Poliesportiu municipal Camp del Ferro, al districte de Sant Andreu, s’ha omplert de nens i nenes aquest dimarts en la presentació de l’Agenda dels infants (2a edició) a l’Ajuntament. Ha estat una fita important del programa de recerca social i participació infantil “Parlen els nens i nenes”, ja que bona part de les idees d’acció per la millora del benestar que recull l’Agenda van dirigides específicament a l’Ajuntament de Barcelona. A més, suposa el tret de sortida als diferents diàlegs al voltant de les demandes dels nens i nenes que faran els Altaveus d’Infants a les Escoles, que ja estan treballant des de l’inici de curs al voltant de l’Agenda i que, en alguns casos, ja han presentat als altres nens i nenes de l’escola.
22 infants han pujat a l’escenari en representació, no només dels seus companys i companyes de classe, sinó de tota la infància de la ciutat per traslladar a l’Ajuntament les 11 demandes per millorar el benestar de la infància. Els seus companys i companyes, des del públic, han ajudat a visualitzar quin és el nivell de benestar dels nens i nenes de la ciutat a partir d’una dinàmica amb cartolines verdes, grogues i vermelles per representar els resultats de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona, en un acte que ha estat conduit per la presentadora de l’Info-K, Núria Vilanova.
Durant l’acte també s’ha projectat el vídeo de les 11 demandes de l’Agenda dels Infants, un vídeo animat i il·lustrat que ha comptat amb la participació dels nens i nenes de l’Escola Cervantes, que han posat veu al vídeo en el marc del seu projecte de ràdio escolar.
Què demanen els nens i nenes de Barcelona per millorar el benestar de la infància?
Les 11 demandes dels nens i nenes per millorar el benestar de la infància són:
- Cuidar la nostra vida amb la família
- Fer equip per acabar amb el bullying
- Tenir cura de la nostra seguretat i no permetre cap violència contra els infants
- Més ajuda emocional i menys pressió sobre com hem de ser
- Més ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-nos-hi
- Més temps lliure per jugar i fer les coses que ens agraden
- Una ciutat amable amb la infància on poder jugar i fer vida a l’aire lliure
- Escoltar les nostres opinions i poder participar en les decisions que ens afecten
- Que tothom tingui el que necessita, comprar menys coses innecessàries i compartir més
- Cuidar la nostra vida a l’escola més enllà de l’aprenentatge
- Cuidar el planeta i que hi hagi igualtat entre totes les persones
Si comparem les actuals demandes amb les que ja varen formular a la primera edició de l’Agenda (any 2018), algunes de les demandes de llavors es fusionen en la segona edició i, en canvi, dues qüestions que ja apareixien el 2018 com a temes transversals, agafen el caràcter de demanda, per la preocupació expressada pels infants i el nombre de propostes de millora formulades: l’ús segur i acompanyat de les pantalles i la preocupació pel planeta.
A banda d’aquestes dues demandes noves, també es detecten algunes temàtiques noves per continuar avançant en la recerca del benestar de la infància. Com, per exemple, atendre la diversitat sexual i les desigualtats de gènere ja des de la infància; quines són les causes i les conseqüències de les percepcions de racisme expressades pels infants; i també la voluntat dels nens i nenes d’una major implicació de les famílies amb l’escola, major contacte no només per evitar el bullying -que també-, sinó també que les famílies entrin a l’escola en temps lectiu, i que hi hagi espais de trobada i convivència entre famílies a les sortides de l’escola.
Què els han contestat?
La Tinenta de Drets socials i el Comissionat d’Infància s’han compromès a estudiar amb calma les demandes, propostes i idees dels infants i a donar-los una resposta durant la primavera, coincidint amb la primera avaluació triennal i revisió del Pla d’Infància de Barcelona 2021-2030, en el qual també es compta, entre altres, amb la veu dels infants. Així doncs, l’Agenda dels Infants arriba en el moment oportú per tal que el govern municipal pugui tenir en compte les opinions, necessitats i punts de vista dels nens i nenes a l’hora de dissenyar i implementar les polítiques públiques d’infància del nou període del pla 2024-2027.
Han volgut destacar també el fet que aquest acte de presentació s’hagi inclòs dins dels actes de la Capitalitat Europea de la Democràcia que exerceix Barcelona fins el setembre de 2024, ja que malgrat que els nens i nenes no tinguin dret a vot, sí que tenen reconegut el dret a ser escoltats i que les seves opinions es tinguin en compte a través de la Convenció dels Drets de l’Infant de les Nacions Unides (art. 12). Justament l’exercici d’escolta als infants dut a terme a través del programa de recerca i participació “Parlen els nens i nenes” és un bon exemple de la salut democràtica de la ciutat.
A la primavera, d’entre els nens i nenes participants al Altaveus d’Infants a les Escoles que ho desitgin, s’escolliran uns representants que passaran a formar part de l’Altaveu d’Infants de la Ciutat de Barcelona, que serà el grup d’infants que seguirà explicant i dialogant sobre l’Agenda dels Infants amb persones adultes i òrgans municipals, com ara el Consell de Ciutat, l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva o els diferents grups polítics del consistori, entre d’altres.
La presentació del 21 de novembre s’ha emmarcat dins dels actes de la Capitalitat Europea de la Democràcia que recau en Barcelona des del setembre 2023 fins al setembre 2024
Materials disponibles:
L’Agenda dels Infants s’ha editat en diferents suports per facilitar la seva difusió. L’Agenda dels infants (2a edició) està disponible en els següents formats:
- Agenda dels infants (2a edició)
- Agenda dels Infants (2a edició) en versió lectura fàcil
- Pòster de les 11 demandes de l’Agenda dels infants, en català, castellà i anglès
- Vídeo de les 11 demandes de l’Agenda dels infants, amb subtítols en català, castellà i anglès
- L’Agenda dels infants és resultat d’una recerca que s’explica a l’Informe de recerca per a l’elaboració de l’Agenda dels Infants (2a edició)
Més informació sobre l’acte de presentació: