Participem a la sessió de treball de l’Associació Catalana de Sociologia sobre l’estat de la recerca sobre Família, infància i covid-19 amb una ponència sobre els efectes del confinament i la pandèmia en la infància i l’adolescència de Barcelona
Participem a la sessió de treball de l’Associació Catalana de Sociologia sobre l’estat de la recerca sobre Família, infància i covid-19 amb una ponència sobre els efectes del confinament i la pandèmia en la infància i l’adolescència de Barcelona
L’any 2020 ha marcat un abans i després, a nivell global i també a nivell individual, amb impactes clars i concrets en les vides dels nostres infants i adolescents i de les seves famílies. La memòria 2020 de l’Institut Infància i Adolescència, en un format breu, permet resseguir el coneixement disponible sobre covid-19 i infància, així com les nombroses contribucions que hem fet al debat social sobre els drets de la infància en temps de pandèmia.
Hem contribuït a la diagnosi a partir de la qual es plantegen els reptes del Pla d’educació i criança de la petita infància de Barcelona 2021-2024 que posa el focus en la vida dels nens i nenes de la ciutat en l’etapa vital estratègica que va des dels 0 als 3 anys, i en els serveis i suports que necessiten les famílies per educar-los i tenir-ne cura.
L’espai públic ha de ser una extensió de casa, un espai habitable i de qualitat, i que la covid-19 ha estat un accelerador perquè hi ha hagut molta demanda ciutadana i perquè ha calgut accelerar el q la ciutat ja tenia planificat, desbordant totes les previsions. N’hem parlat a la tercera jornada sobre joc i ciutat que hem organitzat en els darrers anys que ha servit per fer balanç de com ha anat avançant Barcelona per ser una ciutat cada vegada més jugable.
El proper 1 de juny, a la jornada “Ciutat jugable: com es transforma Barcelona i la resta del món” reflexionarem sobre com la situació actual de crisi sanitària, fan més necessari que mai transformar la ciutat per fer-la més jugable, dos anys després de l’aprovació del del Pla del Joc a l’Espai Públic de Barcelona amb horitzó 2030.
Durant els mesos de maig i juny tindrà lloc procés participatiu per tal d’enriquir el Pla d’Infància de Barcelona 2021-2030, tal i com va aprovar la comissió de seguiment del procés participatiu en la reunió del 10 de maig passat.
Acompanyem l’Ajuntament de Barcelona en els processos de cocreació amb infants i les comunitats educatives per la transformació dels entorns escolars, en el marc del programa Protegim les escoles. Hem elaborat una guia de cocreació per ajudar a sistematitzar aquesta participació en tots els processos que es duguin a terme a partir d’ara.
El programa municipal de coneixement sobre el benestar de la infància a Barcelona Parlen els nens i nenes comença la seva segona edició: tornarem a preguntar als infants de la ciutat “com esteu i què podríem fer perquè estigueu millor?”. De moment, ens hem posat en contacte amb els centres preseleccionats i, a partir del curs 2021-2022, tornarem a les escoles amb l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona
Laia Pineda i Miryam Navarro presenten l’avaluació qualitativa del Fons 0-16 a la Red Española de Política Social (REPS) 2021, una política pública de rendes impulsada per l’Ajuntament de Barcelona entre els anys 2015 i 2019 que atorga l’ajut directament als infants i adolescents fins als 16 anys. L’avaluació qualitativa i etnogràfica mostra com aquest ajut té beneficis en la reducció de la pobresa relacional i emocional dels infants i adolescents, dimensions de la pobresa poc avaluades habitualment.
Seguim acompanyant l’Ajuntament de Barcelona en el seu projecte Transformem els patis, per tal d’aprofitar el potencial dels patis escolars per donar resposta a la necessitat de joc i educació a l’aire lliure i com a espai d’oportunitat per contribuir en la naturalització de la ciutat. El projecte Transformem els patis és un dels projectes tractors del Pla del joc a l’espai públic de Barcelona amb horitzó 2030.