Les polítiques de foment de la mobilitat escolar sostenible, saludable i autònoma no només serveixen per afavorir la salut ambiental i la seguretat dels infants, sinó també el seu benestar. Així ho hem explicat a la Jornada sobre polítiques metropolitanes per una mobilitat escolar sostenible, saludable i autònoma, que hem coorganitzat amb l’Institut Metròpoli i l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
La jornada, que s’ha celebrat aquest 30 de novembre, amb la presència de diversos municipis de l’àrea metropolitana, ha servit per compartir el diagnòstic sobre la mobilitat escolar i, alhora, reflexionar sobre les actuacions que es poden fer des de la política pública per tal de promoure una mobilitat escolar sostenible, saludable i autònoma.
A l’inici de la jornada, la coordinadora del programa Ciutat Jugable de l’Institut Infància i Adolescència, Emma Cortés, ha compartit el coneixement disponible sobre la relació que hi ha entre mobilitat autònoma i benestar dels infants a partir del programa de recerca Parlen els nens i nenes, i també els marcs teòrics de diferents urbanistes dedicats a les ciutats amigables amb la infància i que, entronquen directament, amb el concepte de la mobilitat autònoma i dels entorns escolars sostenibles i segurs. L’aportació de l’Institut Infància, en aquest sentit, ha estat superar el discurs ja àmpliament compartit sobre els beneficis en la salut i la seguretat d’una mobilitat autònoma i sostenible, i posar el focus també en els beneficis a nivell de benestar de la infància, per la importància que té el fet de poder-se desenvolupar i adquirir autonomia progressivament en el seu dia a dia a la ciutat. I també perquè uns entorns escolars adequats afavoreixen espais de joc i trobada, que també són molt importants en el benestar dels nens i nenes.
Durant la jornada, s’ha presentat també l’estudi elaborat conjuntament entre l’Àrea de Mobilitat de l’Institut Metròpoli i l’Institut Infància i Adolescència, per encàrrec de l’Àrea Metropolitana de Barcelona sobre com implementar polítiques metropolitanes per fomentar la mobilitat escolar sostenible, saludable i autònoma. En aquest sentit, també durant la jornada s’ha pogut conèixer l’experiència de la Diputació de Barcelona a l’hora de donar suport als municipis i també el cas concret d’algunes ciutats com, entre d’altres, Cornellà de Llobregat o Torrelles de Llobregat.
Així doncs, la jornada ha servit per posar de manifest, també, la importància de la mobilitat escolar i dels entorns escolars, no només per la salut i benestar dels nens i nenes, sinó també com a via per a contribuir a fer ciutats més amigables amb la infància. I també per presentar el primer estudi conjunt entre l’Àrea de mobilitat de l’Institut Metròpoli i l’Institut Infància i Adolescpencia, que ens permet traslladar el nostre coneixement i bagatge més enllà de la ciutat de Barcelona. A partir d’aquest primer estudi, l’investigador David Andrés-Argomedo està aprofundint en els factors que condicionen la mobilitat i l’autonomia en els desplaçaments dels infants i adolescents i en com aquesta condiciona les percepcions dels infants sobre la seva ciutat i sobre el seu propi benestar, a partir de la seva tesi doctoral sobre espai públic que utilitza el Parlen els nenes i nenes.