L’Altaveu d’Infants de la Ciutat de Barcelona ha presentat l’Agenda dels Infants al plenari del Consell d’Educació Municipal de Barcelona, en què hi ha representants de tot el sector educatiu
L’Altaveu d’Infants de la Ciutat de Barcelona ha demanat més recursos per les escoles, canviar les maneres d’ensenyar, més inclusió i fer equip per acabar amb el bullying al Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) durant el plenari que han celebrat aquest dijous 6 de març a l’escola Collaso i Gil de Barcelona. Ha estat l’últim dels 7 diàlegs que han mantingut amb diferents representants socials i polítics de la ciutat per presentar l’Agenda dels Infants, que recull 11 demandes, 30 propostes i més de 100 idees per millorar el benestar de la infància a la ciutat. Aquesta Agenda dels Infants és resultat d’una enquesta a 5.000 infants d’entre 8 i 11 anys de la ciutat i uns tallers participatius amb 2.000 infants duta a terme per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona per encàrrec de l’Ajuntament en el marc del programa municipal de recerca i participació infantil “Parlen els nens i nenes”.
L’objectiu del diàleg ha estat no només explicar quines idees tenen els nens i nenes per millorar la seva vida escolar, sinó també, mirar d’arrencar compromisos d’acció en favor del benestar de la infància a la ciutat i, en aquest cas, concretament a l’escola.
El diàleg s’ha dut a terme en el marc d’un plenari del CEMB i, per tant, ha comptat amb la presència i participació de membres de tot el sector educatiu: des de l’administració educativa, fins a l’alumnat, passant també per les direccions de centre, els equips docents, les AFA i el personal de serveis. El regidor d’Educació de Barcelona, Lluís Rabell, que ha presidit el plenari, ha destacat la importància d’escoltar directament els nens i nenes i ha posat en valor tota la feina feta al llarg dels darrers anys per recollir la veu dels infants de la ciutat de manera representativa fins arribar a tenir l’Agenda dels Infants. Al diàleg hi has assistit també la gerent del Consorci d’Educació de Barcelona, Anna Terra, i Sira Garcia, secretària del Consell d’Educació Municipal de Barcelona.
Què demanen els nens i nenes a les escoles?
Els nens i nenes de l’Altaveu d’Infants de la Ciutat han escollit algunes de les demandes per explicar de forma aprofundida en aquest diàleg, concretament han demanat cuidar la vida a l’escola i fer equip per acabar amb el bullying, així com altres idees relacionades amb les altres demandes de l’Agenda dels Infants.
Per cuidar la vida a l’escola proposen que l’administració destini més recursos a les escoles (amb més escoles públiques, més mestres per aula, millors instal·lacions, classes més grans i més material, patis més grans i més verds i millor servei de menjador), i també proposen millorar les maneres d’ensenyar perquè tots els infants s’ho passin bé aprenent (amb més sortides i activitats fora, més projectes artístics i d’educació física, treballs en grup, experiments, menys deures i exàmens, i també amb més ajuda per als infants que els costa aprendre). A més, consideren que l’escola ha de ser un lloc on tots els nens i nenes puguin estar a gust i sigui un espai on fer amics i amigues, i per això proposen que les escoles siguin espais de trobada i vida comunitària amb les famílies, fer més activitats per conèixer altres infants i també que es respecti la igualtat entre nens i nenes, que tothom pugui vestir-se com vulgui i jugar al que vulgui al pati de l’escola, que no hi hagin actituds que puguin excloure cap infant ni que ningú se senti sol.
D’altra banda, el bullying o l’assetjament escolar és una de les preocupacions importants dels nens i nenes i la segona de les seves demandes, després de cuidar la vida amb la família. El que proposen per acabar amb el bullying és més implicació per part de tothom per evitar que passi (amb campanyes de conscienciació i tallers, sobretot, més comunicació entre l’escola i les famílies) i també volen que hi hagi més control, amb normes clares i que es compleixin, per evitar aquest assetjament (més implicació per part de l’equip de mestres per vigilar, especialment a l’hora del pati, i de prendre’s seriosament els conflictes que hi ha a l’escola per aturar-los). A més, demanen que davant de casos d’assetjament hi hagi més ajuda i suport als infants que pateixen bullying, però també als que en fan, perquè potser tenen algun problema que no saben com resoldre i, si no els ajuden, seguiran fent mal als seus companys.
També tenen altres idees per a les escoles. Volen que l’escola reservi espais perquè, de tant en tant, les famílies puguin entrar a l’escola i veure com treballen, tenir més temps de tutoria o temps personalitzat per poder parar de com se senten els infants i trobar ajuda en cas de problemes, i combinar l’ús de pantalles i també l’ús de llibres i activitats on no es necessiti l’ordinador. També, a part de tenir patis més grans i més verds, voldrien ampliar temps de pati i que també estiguin oberts fora de l’horari de classe perquè siguin un espai de joc per al barri. A més, demanen a les escoles organitzar sortides per conèixer el barri i equipaments com ara les biblioteques o els espais culturals i naturals de la ciutat. Pel que fa a la participació i l’escolta, els nens i nenes voldrien més assemblees per poder decidir coses de l’escola, i que els mestres els demanin més sovint la seva opinió per tenir-les en compte. També demanen que les escoles els guiïn més en els estudis i els ajudin per aconseguir que tots els infants puguin ser el que vulguin en el futur, i també vetllar per la igualtat entre les persones, acabar amb les discriminacions i assegurar que cap infant es quedi sense material escolar o sense poder anar a les excursions i sortides fora de l’escola pel fet que la seva família no ho pugui pagar.
En el document “Què demanen els nens i nenes a les escoles?” hi ha recollides totes les idees que els infants adrecen específicament a les escoles per millorar el benestar de la infància.
La resposta per part de les persones adultes
Tant el regidor d’Educació, Lluís Rabell, com la gerenta del Consorci d’Educació, Anna Terra, així com els membres dels diferents sectors educatius representats al Consell d’Educació Municipal de Barcelona s’han compromès a estudiar amb el major interès l’Agenda dels Infants i veure com poden donar resposta des dels seus respectius àmbits de responsabilitat a les demandes i idees dels nens i nenes. Així mateix, han agraït aquestes aportacions que, des de la percepció dels infants, amplien la mirada necessària sobre els nous reptes educatius.
Podran donar-los una resposta concreta i aprofundida el proper dia 4 d’abril a la sessió de cloenda de l’Altaveu d’Infants de la Ciutat. En aquesta sessió els diferents agents socials i polítics amb qui s’haurà reunit l’Altaveu d’Infants explicaran els seus compromisos d’acció en favor del benestar de la infància. Hi haurà representants dels 7 diàlegs que ha dut a terme l’Altaveu d’Infants d ela Ciutat: el govern municipal, els grups polítics amb representació al plenari de l’Ajuntament, amb el Consell de Ciutat, el Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya (CNIAC), la Sindicatura de Greuges Barcelona i la de Catalunya, el Consell Municipal de Benestar Social, la Xarxa dels Drets de la Infància i el grup motor de participació infantil de l’Ajuntament de Barcelona.