Els Altaveus d’Infants a les escoles és una experiència de participació per fer sentir la veu dels infants a tota la comunitat educativa que s’ha donat a 13 escoles de Barcelona (amb representació de tots els districtes de la ciutat) dins del programa de recerca i participació “Parlen els nens i nenes”.
Al voltant de 470 nens i nenes de 13 escoles de Barcelona (amb representació de tots els districtes de la ciutat) han participat als Altaveus d’Infants a les Escoles, la tercera fase del programa de recerca i participació sobre el benestar de la infància “Parlen els nens i nenes”. Els infants, principalment alumnes de 5è, han tingut l’encàrrec de presentar l’Agenda dels Infants a la seva comunitat educativa, incloent els altres infants de l’escola, l’equip de mestres i també les famílies.
En total s’han fet més de 35 diàlegs en què hi ha participat més de 300 persones adultes que han pogut sentir de primera mà les demandes, propostes i idees dels nens i nenes per millorar el benestar de la infància.
L’objectiu d’aquests diàlegs era triple: en primer lloc, presentar l’Agenda dels Infants i mirar d’aconseguir algun compromís concret per a la millora del benestar dels nens i nenes; en segon lloc, que tots els infants participants tinguessin una experiència prèvia que els permetés decidir si volien o no seguir explicant l’Agenda dels Infants i obrint diàlegs més enllà de la comunitat educativa en el proper curs en el marc de l’Altaveu d’Infants de la Ciutat; i en tercer lloc explorar nous espais de participació a les escoles més enllà dels que ja estan funcionant.
Resultats dels Altaveus d’Infants a les Escoles: bones valoracions, compromisos concrets i canvis en l’autoconcepció dels infants
Els resultats han estat molt positius des d’una triple mirada. D’una banda, pel que fa a les valoracions tant dels infants participants (han valorat especialment el fet se sentir-se protagonistes, sentir-se escolats….), com dels interlocutors (altres infants de l’escola, mestres i famílies). De l’altra, pel que fa als compromisos assolits, ja que en diverses escoles s’ha arribat a compromisos globals i també compromisos concrets a l’hora d’aplicar canvis que fomentin el benestar de la infància. I, finalment, per què participar als Altaveus d’infants a les escoles ha afavorit que els nens i nenes ampliïn la seva perspectiva envers la seva capacitat de participació i ciutadania activa, i també millorar el seu benestar emocional i l’apoderament personal, amb la pràctica d’habilitats interpersonals i socials per a la ciutadania activa.
Proper pas: l’Altaveu d’Infants de la Ciutat
Un cop acabats els diàlegs dels Altaveus d’Infants a les Escoles, una trentena de nens i nenes participants d’aquesta fase del programa han decidit apuntar-se a l’Altaveu d’Infants de la Ciutat, el grup que s’encarregarà de seguir difonent l’Agenda dels Infants, però aquesta vegada a nivell de ciutat. L’acte de constitució solemne de l’Altaveu d’Infants de la Ciutat es va dur a terme el passat 6 de juny al Saló de Cent, amb l’alcalde Jaume Collboni i el comissionat de polítiques d’infància, Javier Rodríguez.
Més informació dels Altaveus d’Infants a les Escoles:
Per conèixer més abastament la metodologia i els resultats d’aquesta fase, consulteu:
- Informe de resultats “Altaveus d’infants a les escoles: construint espais de diàleg dels infants amb la seva comunitat educativa per millorar el benestar dels nens i nenes. Informe de resultats”
- Descripció metodològica “Altaveus d’infants a les escoles: construint espais de diàleg dels infants amb la seva comunitat educativa per millorar el benestar dels nens i nenes. Proposta metodològica”
- Missatge d’agraïment als 470 nens i nenes participants dels Altaveus d’Infants a les Escoles.
- El paper de les persones adultes per a l’èxit dels programes de participació infantil: aprenentatges a partir de l’experiència dels altaveus d’infants a les escoles