Durant el curs escolar 2023-2024, 470 infants de 5è de primària de 13 escoles de Barcelona heu participat en els Altaveus d’Infants a les Escoles.
La feina que heu dut a terme ha estat intensa, enriquidora i de gran utilitat.
Moltes gràcies per la vostra implicació! Per la vostra i també per la dels altres nens i nenes de la vostra escola, per la de l’equip de mestres i la de les famílies.
Què heu fet?
Els nens i nenes dels Altaveus d’Infants a les escoles heu fet una trentena de presentacions de l’Agenda els Infants i heu parlat amb més de 300 persones adultes, comptant mestres i familiars, sobre com millorar el benestar de la infància.
Per a què ha servit?
Més enllà dialogar, en algunes escoleu heu arribat a compromisos per millorar el benestar dels nens i nenes. Han estat compromisos globals o bé concrets, tant amb els infants de l’escola, amb l’equip de mestres com amb les famílies. En aquelles escoles en què no s’ha arribat a cap compromís concret, tant l’equip de mestres com les famílies, han dit que tindran en compte l’Agenda dels infants i el diàleg que han tingut amb vosaltres.
Alguns exemples de compromisos als que s’ha arribat en algunes escoles…
Les famílies…
- Escoltar més els fills i filles, i tenir més en compte la vostra opinió.
- No cridar ni barallar-se a casa i oferir més suport emocional.
- Passar més temps en família i jugar més tots junts per divertir-se plegats i no passar tant de temps davant de les pantalles.
- Establir un contracte per a l’ús de les pantalles on adults i infants estableixen límits conjuntament i els adults també es comprometin a fer servir les pantalles menys estona.
Les escoles…
- Fer que sigui més fàcil demanar ajuda quan ho necessiteu, seguir treballant contra el bullying i per sentir-vos més segurs i segures.
- Millorar l’estona de migdia, tant pel que fa als menús com a la neteja del menjador entre els diferents torns de dinar.
- Tenir en compte l’opinió dels infants a l’hora de comprar material i també per a les activitats.
- Fer menys exàmens i tenir temps per fer deures dins de l’horari escolar.
- Incorporar nous materials de joc i activitat al pati, cordes de saltar, material artístic, entre altres.
Els infants…
- Aprendre a tractar el bullying
- Ajudar a qui no li agrada el seu cos
Què és el que més us ha agradat?
Us hem preguntat si us ha agradat formar part de l’Altaveu d’Infants de la vostra escola i ens heu dit que sí, que us ha agradat molt! El 85% de vosaltres ens heu dit que esteu contents d’haver format part d’aquesta experiència.
El que més us ha agradat és sentir-vos protagonistes, sentir-vos escoltats i adonar-vos de la capacitat que teniu per canviar les coses. També aprendre a expressar-vos lliurament i a donar la vostra opinió.
Esteu contents de saber que, ara, l’equip de mestres i de direcció de la vostra escola saben millor el que volen els nens i nenes, i esteu agraïts de les respostes que us han donat a les vostres peticions o propostes.
També us ha agradat molt la possibilitat de conversar amb les famílies de l’escola i, sobretot, veure que la intenció dels pares i mares era arribar a compromisos per millorar el benestar dels nens i nenes.
I, una cosa molt important també: ens heu dit que formar part de l’Altaveu d’Infants de la vostra escola ha estat una experiència divertida i que us ho heu passat bé!
Què en diuen les vostres famílies i mestres?
L’equip de mestres i les famílies de l’escola també estan contentes del vostre pas per l’Altaveu d’Infants.
Les mestres pensen que ha estat una bona oportunitat per a millorar aspectes concrets de l’escola i voldrien seguir-hi treballant! Els ha agradat molt poder parlar amb vosaltres, de tu a tu, sobre qüestions que us preocupen i veure la vostra sinceritat, implicació i espontaneïtat.
Les famílies han agraït i valorat la confiança amb la que heu parlat durant els diàlegs i han pensat que explicàveu de manera molt clara les vostres demandes i propostes. En algunes escoles, les famílies han dit que caldria millorar la comunicació amb vosaltres i seguir parlant sobre les vostres demandes i propostes, per poder imaginar idees i compromisos de millora conjuntament amb vosaltres.
I a partir d’ara… què?
A partir d’ara, alguns nens i nenes us heu apuntat a formar part de l’Altaveu d’Infants de la Ciutat per seguir presentant l’Agenda dels Infants i continuar dialogant amb persones adultes de la ciutat amb l’objectiu de millorar el benestar de la infància.
A partir d’ara, les vostres famílies, les vostres escoles i l’Ajuntament de Barcelona podran conèixer millor les coses que us preocupen i les que voldríeu canviar.
I, a partir d’ara, els 470 nens i nenes que heu format part d’aquesta experiència ja sabeu que teniu dret a participar i com explicar que les vostres opinions són importants, i que, a partir del diàleg, podeu imaginar solucions plegats i arribar a compromisos concrets per tal que tots i totes estigueu millor!
Heu descobert que podeu fer sentir la vostra veu! Així que… Endavant!
Més info…
Els Altaveus d’Infants és la tercera fase del programa “Parlen els nens i nenes”, un programa de recerca i participació de la infància impulsat per l’Ajuntament de Barcelona i realitzat per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona que, en la fase dels Altaveus d’Infants compta amb el suport i dinamització de l’equip de Salut i Educació Emocional (SEER).
Per conèixer més a fons l’experiència dels Altaveus d’Infants a les escoles, podeu consultar aquest resum executiu.
Els Altaveus d’infants a les Escoles han tingut lloc a tots 10 districtes de la ciutat de Barcelona i han estat aquestes les escoles participants:
- Escola Cervantes (Ciutat Vella)
- Escola Mireia (Eixample)
- Escola Lluís Vives (Sants-Montjuïc)
- Santa Teresa de Lisieux (Les Corts)
- Escola Poeta Foix (Sarrià – St. Gervasi)
- Institut-Escola Costa i Llobera (Sarrià – St. Gervasi)
- Escola Sant Josep de Gràcia (Gràcia)
- Escola Guinardó (Horta Guinardó)
- Escola Heura (Horta Guinardó)
- Escola Mercè Rodoreda (Nou Barris)
- Institut-Escola el Til·ler (Sant Andreu)
- Escola Molí de Finestrelles (Sant Andreu)
- Escola San Francisco (Sant Martí)