Des de l’Institut Infància i Adolescència, donem suport i col·laborem en el projecte europeu Ciutats jugables per a tothom. Activant espais per a la neurodiversitat. Es tracta d’un projecte liderat per la UOC i finançat per la Unió Europea que té com a objectiu millorar l’espai públic de les ciutats en benefici dels infants neurodivergents, en especial dels nens i nenes amb trastorn de l’espectre autista (TEA), a partir de processos de cocreació.
Des de l’Institut Infància i Adolescència participem en aquesta iniciativa anomenada BCNeuroinclusiva: activant espais amb públics neurodivergents, en el marc del nostre rol de coordinació del desplegament del Pla del joc a l’espai públic de l’Ajuntament de Barcelona i com a impulsores de la Ciutat Jugable. Des de l’Ajuntament de Barcelona també hi participen l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat i l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, així com l’Institut Global d’Atenció Integral del Neurodesenvolupament (IGAIN) i LEMUR laboratori d’emergències urbanes.
Considerem que el projecte és una oportunitat per a concretar orientacions de disseny específiques per a infants amb trastorn de l’espectre autista en el marc del Pla del Joc de Barcelona, per promoure espais més inclusius per a aquest col·lectiu i per a la creació d’àrees de joc accessibles i inclusives. També aportarà noves metodologies de cocreació de l’espai públic amb infants.
Quatre tallers per afinar la metodologia de la cocreació amb infants amb TEA
El projecte explora estratègies de disseny innovadores que vinculen el joc inclusiu amb la natura i l’estètica, i permetrà posar a la disposició dels professionals de l’urbanisme metodologies i eines per dissenyar espais de joc sostenibles per i amb la comunitat de persones amb trastorn de l’espectre autista. BCNeuroinclusiva està desenvolupant, a la Gran Clariana de Glòries, una metodologia de cocreació que ofereix una experiència de l’espai mitjançant experiments amb el cos, el joc i altres maneres creatives d’explorar la multisensorialitat i la connectivitat amb l’espai mitjançant l’apreciació estètica.
L’objectiu és dotar als professionals de l’urbanisme amb mètodes i eines per dissenyar àrees de joc sostenibles per i amb infants amb trastorn de l’espectre autista (TEA) i les seves famílies. A aquest efecte, es realitzen quatre tallers amb petits grups de persones d’aquesta comunitat, per testar i millorar progressivament la metodologia de cocreació performativa del projecte. Aquesta metodologia ofereix una experiència corporal no-verbal de l’espai que implica experiments amb el cos, el joc i altres formes creatives d’explorar la sensorialitat i la connexió de les persones amb l’espai a través de l’apreciació estètica. L’objectiu és reimaginar i transformar les àrees de joc a través de proporcionar pautes de disseny que potenciïn el joc inclusiu i les solucions basades en la natura (NBS) a l’espai públic. L’experiència a Barcelona pretén ser replicable i inspiradora perquè altres ciutats i països d’Europa implementin els seus propis projectes.
Emma Cortés, en tant que coordinadora del programa Ciutat jugable i la línia de treball de participació de l’Institut Infància i Adolescència ha estat una de les ponents convidades de la presentació pública del projecte aquest divendres 21 d’octubre. Hi ha participat juntament amb Silvia Casorrán Martos, ambientòloga i adjunta a la gerència del arquitecte cap de l’Ajuntament de Barcelona, amb Blanca Calvo Boixet i Raquel Colacios Parra, arquitectes i investigadores a ASD Publics – BCNeuroinclusiva del grup de recerca TURBA del IN3/UOC i l’equip de IGAIN i LEMUR