Enquestem a 5.000 infants de Barcelona per conèixer el benestar de la infància

30/09/2021

Quatre anys després de la primera Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona tornem a les escoles de la ciutat per preguntar de nou “com estàs?” als nens i nenes. Una resposta que, necessàriament, aquesta vegada estarà condicionada per la realitat de pandèmia i que permetrà conèixer, de primera mà, els efectes de la covid-19 en les vides i el benestar de la infància a la ciutat.

L’any 2017 vam preguntar als infants de Barcelona “com estàs?” amb l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona, del programa de recerca i participació Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona, de l’Ajuntament de Barcelona amb l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona. Mentre fèiem el treball de camp, en Carles Capdevila escrivia que “com estàs” és la pregunta més difícil, però que és necessària, alliberadora i vital. I és que sempre és necessari preguntar als infants per saber com estan i emprendre mesures perquè estiguin millor, però en plena pandèmia per la covid-19 es torna primordial.

 

Ampliem el coneixement de la infància, preguntant a  5.000 infants d’entre 8 i 12 anys sobre les seves vides i punts de vista

El treball de camp de l’enquesta de benestar subjectiu es durà a terme entre la setmana del 27 de setembre i principis de desembre de 2021. Tornem a preguntar “com estàs” als infants de Barcelona, amb una novetat important: preguntarem els seus punts de vista a uns 4.000 infants dels cursos de 5è i 6è d’educació primària, com vam fer a la 1a edició de l’enquesta, però també a 1.000 més de 3r i 4t d’educació primària. Un total de més de 5.000 nens i nenes que ens permetrà ampliar l’anàlisi del benestar de la infància des dels 8 fins als 12 anys. Per garantir que el coneixement generat serà rigorós, la selecció d’escoles s’ha fet de forma aleatòria i la mostra és socialment representativa de la ciutat: entre les 58 escoles hi ha representats els 10 districtes de la ciutat, així com les escoles de titularitat pública-privada que es troben amb diferents proporcions d’alumnat en situació de vulnerabilitat.

En base al dret col·lectiu dels infants d’ésser adequadament escoltats en l’àmbit social, els preguntarem sobre diferents àmbits de les seves vides, les circumstàncies que els afecten i els contextos on viuen. Ho farem seguint l’exemple de la recerca internacional Children’s Worlds, que des de l’any 2009 pregunta directament als infants sobre les seves vides i actualment ho fa a 40 països del món. El qüestionari de l’enquesta de benestar subjectiu pregunta els punts de vista dels infants respecte de la seva família i casa seva, l’escola i la seva relació amb els nens i nenes, així com què fan més enllà de l’escola i sobre el barri o zona on viuen.

A banda de comparar resultats i conèixer si hi ha hagut alguna variació en el benestar dels infants respecte el 2017, la segona onada de l’enquesta -que es duu a terme quan tot just comença el segon curs escolar en pandèmia- permetrà conèixer quins han estat els impactes de la covid-19 en les vides i el benestar dels nens i nenes, ja que s’ha inclòs un bloc de preguntes específiques sobre com estan vivint la pandèmia.

Una altra novetat important de la nova edició és que s’ha construït un qüestionari modular per poder aprofundir en tres temes que la primera edició de l’enquesta es van mostrar rellevants: sobre com perceben les seves expectatives de futur, sobre les violències entre iguals a l’escola i sobre l’ús que fan els infants del seu temps (vida a la ciutat i l’espai públic, així com ús d’internet)

Podeu consultar la fitxa tècnica de l’enquesta de benestar subjectiu clicant aquest enllaç.

 

Treball de camp especialitzat amb orientacions de recerca ètica

Investigar temes socials amb infants implica comunicar-s’hi de manera respectuosa. És per això que el treball de camp de l’enquesta de benestar subjectiu no s’entén com una simple recollida de dades. Seguint orientacions de recerca ètica amb infants, l’equip d’enquestadors/es desenvoluparà les sessions als diferents grups-classe vetllant pels aspectes tècnics dels qüestionaris digitals i la seva comprensió lectora, però també facilitant escolta activa i acompanyament emocional. El treball de camp de l’enquesta de benestar subjectiu serà realitzat pel Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP), que són professionals especialitzats en la investigació social i ja van realitzar el treball de camp de l’enquesta de l’any 2017. GESOP comptarà amb el seguiment, suport i orientacions de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona i l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).

D’altra banda, cal remarcar que l’enquesta de benestar subjectiu comença després de tres proves pilot durant l’inici del curs escolar a l’Institut-Escola El Til·ler de Sant Andreu, l’Escola Mercè Rodoreda de Nou Barris i l’Escola Tabor de l’Eixample. No són escoles de la mostra aleatòria, sinó que comptem amb la seva col·laboració voluntària perquè les seves directores formen part del Grup Motor del programa Parlen els nens i nenes. A partir del feedback dels infants i els equips docents de les tres escoles hem revisat el qüestionari i les sessions per tal de millorar, al màxim, els continguts i la presentació de l’enquesta de benestar subjectiu. El qüestionari també ha passat per un procés de revisió per part de l’equip de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona-IERMB i d’investigadors/es i especialistes del Grup Motor o col·laboradors.

A més, com explicàvem a la notícia Arrenca la segona edició del Parlen els nens i nenes (07/05/2021), per afavorir el principi de participació que ofereix el programa, més enllà de les 58 escoles seleccionades aleatòriament per a l’enquesta de benestar subjectiu, 8 escoles s’hi han inscrit voluntàriament. Rebran una formació específica per part de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona perquè, de manera autònoma, els equips docents puguin acompanyar els infants en les diferents fases del programa Parlen els nens i nenes. El primer pas serà l’enquesta de benestar subjectiu (hi haurà anàlisis diferenciades de la mostra aleatòria i voluntària per generar coneixement rigorós). Les escoles que estiguin interessades en el programa Parlen els nens i nenes poden enviar un missatge explicant-ho a benestarinfancia@bcn.cat.

 

Primers resultats abans de finalitzar el curs 2021-22

El treball de camp de l’enquesta de benestar subjectiu es realitzarà durant aquest primer trimestre del curs 2021-22 (finals setembre-principis desembre) i, a partir del gener, analitzarem les respostes dels infants. Abans de finalitzar el curs 2021-22, les escoles rebran una infografia per entregar-la als infants i també un document de centre amb els resultats globals de l’escola. A més, posteriorment publicarem un informe de primeres dades, amb segregacions amb perspectiva de gènere i desigualtat social.

 

Podeu llegir la nota de premsa sobre l’inici de l’enquesta.

Projecte relacionat

Parlen els nens i nenes (2a edició)

OBERT DES DE 2021 | La 2a edició del Parlen els nens i nenes comença preguntant “com esteu?” a infants d’entre 8-12 anys i, amb el coneixement generat, s’actualitzarà l’Agenda dels infants. Un nou Grup Altaveu s’encarregarà d’explicar-nos-la