Aportem dades i la veu dels infants sobre la regulació dels mòbils al Consell Escolar de Barcelona

10/11/2023

Hem participat a la sessió extraordinària del Consell Escolar Municipal de Barcelona per debatre sobre la regulació dels mòbils a les escoles i instituts, aportant les dades de l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona i també la veu dels nens i nenes sobre aquesta qüestió, recollida a l’Agenda dels Infants (2a edició).

La regulació dels mòbils a les aules, el seu ús per part dels adolescents, l’edat a la que cal comprar el primer mòbil, la necessitat o no d’organitzar-se col·lectivament… Aquestes qüestions han passat de ser un tema que no tenia pes a l’agenda pública a ser objecte d’una sessió extraordinària del Consell Escolar de Catalunya i una altra del Consell Escolar Municipal de Barcelona. I tot això, en només un parell de setmanes. Tot plegat, a partir de la creació i proliferació de desenes de grups de whatsapp i telegram en què moltes famílies s’han apuntat per debatre al voltant d’aquesta qüestió.

 

Calen debats informats i que tinguin en compte la veu de la infància

Des de l’Institut Infància i Adolescència celebrem la iniciativa i el fet que s’obri un debat al voltant de l’ús dels mòbils a l’adolescència, però pensem que han de ser debats informats a partir de dades i evidència i, també, que han de ser debats en què s’escolti i es tingui en compte la veu d’infants i adolescents.

Per això, aquest dijous 9 de novembre, hem participat a la sessió extraordinària del Consell Escolar Municipal de Barcelona aportant tot el coneixement disponible del programa municipal de recerca i participació infantil “Parlen els nens i nenes”  en el que es pregunta i dialoga amb infants de 8 a 11 anys.

La directora de l’Institut Infància i Adolescència, Laia Pineda, ha explicat que la meitat dels infants d’entre 10 i 11 anys de Barcelona ja tenen el seu propi mòbil i que aquesta xifra, que és la mitjana de Barcelona, amaga algunes desigualtats: 6 de cada 10 infants (59,1 %) de 10 i 11 anys de Barcelona que creixen en barris de renda baixa tenen mòbil. En canvi, en contextos afavorits són 4 de cada 10 (39,9 %).

Els infants també ens han explicat si a casa seva tenen algun límit sobre l’estona que poden fer servir el mòbil diàriament. Només 4 de cada 10 (41,5%) en tenen. Però aquí també trobem grans diferències depenent del context social de la família: Els infants que tenen més límits a casa són els que creixen en barris de renda mitja. Tot i així, el 31,1% no té cap límit. Els que en tenen menys són els que creixen en barris de renda baixa i de renda alta (48,4% i 44,6% respectivament).

 

Què diuen els nens i nenes sobre els mòbils i les pantalles?

Els nens i nenes d’entre 10 i 11 anys de la ciutat de Barcelona els agrada fer servir les pantalles i ens diuen que les necessiten, per parlar amb els seus pares i/o mares, per parlar amb les seves amistats, per jugar i per estudiar. Però també són conscients d’alguns dels seus riscos, no només pel que han sentit per part de les persones adultes sinó també perquè estan en transició cap a l’adolescència i veuen l’ús que fan del mòbil els seus germans/es, cosins/es o amistats més grans. És per això que una de les seves demandes que els infants ens traslladen als adults és més “Més ajuda per a utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-nos-hi”.

Aquesta és una de les 11 demandes de l’Agenda dels Infants (2a edició), un document a on es recullen demandes que els infants ens traslladen sobre aspectes molt diversos de les seves vides per tal que, de forma compartida (administracions, escoles, famílies i els propis infants) puguem millorar el seu benestar i satisfacció amb la vida.

La nova Agenda dels Infants es farà pública el proper 21 de novembre, en un acte a on els infants en primera persona presentaran les seves demandes a l’alcalde Jaume Collboni.

Mentre esperem aquest gran dia i a la vista de l’interès que en aquests moments ocupa aquesta qüestió, hem preparat una infografia sobre mòbils i infància, per avançar tant el coneixement disponible sobre tinença i usos, com les demandes i propostes que fan els nens i nenes per abordar de la millor manera possible aquesta qüestió.

 

 

Projecte relacionat

Programa relacionat