Institut infància: coneixement, polítiques locals i drets dels infants
Març 2023
 
 

Nenes i noies, menys satisfetes amb la vida i més pressionades per l'estètica

El fet de ser nen o nena condiciona la vida dels infants, i en alguns aspectes de la vida hi té una influència molt rellevant. És el cas, entre d'altres, de la satisfacció amb el propi cos, un aspecte que condiciona la satisfacció amb la vida i que és el principal motiu de discriminació a l'adolescència. Coincidint amb el 8M hem publicat un article sobre com afecta la pressió estètica a les nenes i a les noies i nois adolescents (CAT)(CAST)

 
 
 

Recerca sobre TikTok i violències de gènere per orientar la pràctica docent

Els nois i noies reconeixen els perills de pujar vídeos basats en l’autoimatge a TikTok però, en canvi, hi normalitzen els continguts de violència de gènere i altres formes de violència masclista que ni tan sols saben detectar. Aquesta és la conclusió de #ChallengingTikTok, la recerca que ha organitzat la primera Hackató sobre “TikTok i violència de gènere: Què podem fer com a docents?”, que s’ha fet aquest mes de març i en la que hem participat com a jurat. (CAT)(CAST)

 
 
 

32 anys vetllant per la igualtat d'oportunitats en la infància

Aquest mes de març s'han commemorat els 35 anys del Consell Municipal de Benestar Social (CMBS). Aprofitant l'ocasió, hem fet repàs i balanç dels impactes, reivindicacions i propostes elaborades pel grup de treball Igualtat d'oportunitats en la infància, creat el 1990 i que coordinem des del 2016. Feu un cop d'ull a la seva trajectòria i incidència en polítiques d'infància (CAT)

 
 
 

Invertir en primera infància, per justícia social

El curs “Cap a una política de la petita infància integral i universal” organitzat per l’Ajuntament de Barcelona i el CUIMPB ha posat les polítiques de petita infància al centre del debat. S’han abordat els marcs polítics actuals per enfortir-ne l’abast (amb especial èmfasi a les mesures d’igualtat d’oportunitats) i s’ha apostat per una visió més àmplia, reclamant que més enllà de les polítiques educatives i de salut, es despleguin polítiques d’espai públic i de participació a la vida cultural i comunitària per als infants entre 0 i 6 anys. (CAT)

 
 
 

Aprovat l'Acord de ciutat per l'educació 2030

El plenari del Consell Educatiu Municipal de Barcelona ha aprovat l'Acord de ciutat per l'Educació 2030, elaborat a partir d'un procés participatiu amb més de 150 persones i coordinat per l’Institut Infància i Adolescència, per encàrrec de l’Ajuntament. La voluntat de l'Acord és far per les diferents polítiques educatives de la ciutat d’aquí al 2030. Les propostes s’estructuren en 23 fites estratègiques i 135 actuacions agrupades en 7 eixos temàtics. (CAT)

 
 
 
 

Informe sobre els drets dels infants al món digital

La Síndica de Greuges demana que s’avanci en la regulació i el control a les xarxes a l'informe La protecció dels infants i els adolescents en l'entorn digital, que posa l’accent tant en la bretxa digital, com en la manca d’habilitats i de capacitat de desenvolupar-se en l’entorn digital que pateixen alguns infants i joves. L'ús de jocs en línia, l'accés a la pornografia o el desconeixement en la protecció de dades de caràcter personal, són alguns dels riscos dels que alerta l'informe que, a més, fa recomanacions per una millor garantia dels drets dels infants.

 
 
 

Salut i cos: què en diuen els infants?

En aquest reportatge del programa Catacrack (Betevé), els nens i nenes de l'Escola Turó del Cargol reflexionen sobre la seva salut i la relació que tenen amb el seu cos, després de fer-ne un taller participatiu en el marc del programa Parlen els nens i nenes. En aquest reportatge els infants expliquen què fan per tenir bona salut i com els influeixen les xarxes socials i els comentaris sobre l'aspecte físic, o també com els perjudica intentar agradar als altres enlloc d'agradar-se a sí mateixos: "tots som diferents i ser diferents també està molt bé!", conclouen.

 
 
 

Internet i pantalles: què en diuen els infants?

"No ens adonem que veient la televisió o jugant a vídeojocs no aprofitem el temps que tenim per jugar a altres coses". Aquesta és només una de les reflexions del reportatge sobre l'ús d'internet i les pantalles que fan els nens i nenes de Barcelona, emès pel programa Catacrack (Betevé). Al reportatge, els infants expliquen si tenen o no tenen mòbil, quin ús en fan i a quina edat creuen que és necessari tenir-ne. Malgrat que molts pensen que als 10 o 11 anys encara no cal, les dades mostren que gairebé la meitat dels nens i nenes d'aquesta edat (47,5%) ja tenen mòbil propi.

 
 
 

Què fem amb els nois?

Les escoles ofereixen cada cop més models positius per a les noies, però estem orfes de referents que ens mostrin una masculinitat diferent. Així ho explica el professor de secundària Marc Hortal en l'article "Què fem amb els nois?" publicat al Diari de l'Educació coincidint amb el Dia Internacional de la Dona. Hortal alerta que, si volem canviar les relacions de gènere cap a un model igualitari, cal oferir als nens i nois referents de masculinitat alternatius, activitats que els interpel·lin i millorar en la gestió de la convivència i en el suport educatiu que els donem a l'escola.

 
 
 

Viure la infància i l'adolescència a Barcelona en temps de pandèmia

La revista Barcelona Societat núm. 29 dedicada als temps de pandèmia i al que va suposar la declaració de l’estat d’alarma el març de 2020, inclou un article sobre els efectes de la pandèmia en les vides dels infants i adolescents a la ciutat de Barcelona. L'article repassa la situació de la infància i l’adolescència, partint de les dades de l’informe Dades clau d’infància i adolescència 2021, que reflecteixen els primers impactes de la crisi oberta per la covid-19 i les mesures preses en temps de pandèmia. Podeu llegir l'article en català, castellà o anglès.

 
 
Institut infància: coneixement, polítiques locals i drets dels infants
  Website institutinfancia.cat
  Twitter @InstInfancia
  Subscripció Subscriu-te
  Institut d'estudis regionals i metropolitans de Barcelona
  Website institutmetropoli.cat
  Twitter @InstMetropoli
  Subscripció Butlletí Institut Metropoli
 
Aquest correu s'ha enviat des de digital@institutinfancia.cat
Per què has rebut aquest butlletí? Si desitges donar-te de baixa clica aquí
Si vols modificar les dades de subscripció clica aquí
Plaça de la Vila de Gràcia, 6 baixos, 08012, Barcelona - Tel. 930023255