Presentem els 6 criteris per un bon pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari

18/12/2020

L’Institut Infància i Adolescència de Barcelona hem presentat els 6 criteris per un bon pati en el marc de la jornada en línia “Transformem els patis escolars; més naturalitzats, coeducatius i comunitaris” convocada per l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci de l’Educació de Barcelona en col·laboració de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i el Consell Educatiu Municipal

Com ha de ser un bon pati? Aquesta és la pregunta inicial que ha posat en marxa tot un procés de generació de coneixement (encarregat per l’Ajuntament de Barcelona a l’Institut Infància i Adolescència a principis del 2020) que s’ha presentat aquest dimarts 15 de desembre en el marc de la jornada en línia “Transformem els patis escolars; més naturalitzats, coeducatius i comunitaris”.

La coordinadora del projectes a l’Institut Infància i Adolescència i del desplegament del Pla del joc a l’espai públic de Barcelona, Emma Cortés, ha explicat en nom de l’Institut els 6 criteris per un bon pati, naturalitzat, coeducatiu i comunitari. Aquests criteris s’han elaborat a partir d’una recerca documental i revisió bibliogràfica d’iniciatives internacionals i s’han acordat en el marc d’una comissió transversal amb l’Ajuntament i el Consorci d’Educació de Barcelona, de la que han format part tècnics de diferents àrees (transversalitat de gènere, l’Institut Barcelona Esports, L’Institut Municipal de persones amb discapacitat, L’Institut Municipals de Parcs i Jardins…) abans de ser contrastats amb una vintena de persones i entitats expertes del món educatiu, l’arquitectura, el joc, el verd, l’esport, l’accessibilitat, la perspectiva de gènere, l’acció comunitària i la salut, entre d’altres.

Els criteris, sintetitzats i desenvolupats en aquest document de treball, serviran com a base del pla de transformació de patis, un programa estable i sistèmic de transformació dels patis de les escoles públiques d’infantil i primària, que l’Ajuntament i el Consorci posaran en marxa aquest curs escolar i que s’ha presentat en aquesta mateixa jornada i en roda de premsa al cap de dos dies. Aquest pla de transformació de patis s’emmarca en el Pla del joc a l’espai públic de Barcelona (de fet, és un dels projectes tractors del pla) i també en la lluita contra l’emergència climàtica  d ela ciutat, recollida en el Pla Clima i el Pla del verd i de la biodiversitat.

Les transformacions es realitzaran a partir de processos de cocreació amb les escoles en què hi haurà la implicació imprescindible de les diferents comunitats educatives i s’escoltaran especialment les veus i opinions dels infants. L’Institut Infància i Adolescència acompanyarà l’administració local en aquests processos de cocreació de la mateixa manera que ja ho va fer amb la cocreació per transformar dos parcs de la ciutat en dos espais lúdics, el Parc Central de Nou Barris i el Parc de la Pegaso a Sant Andreu.

Durant la jornada, convocada per l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, amb el suport de l’Associació de mestres Rosa Sensat i l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, també s’han presentat experiències de transformacions que ja s’han dut a terme, la de l’Escola Pere Vila i la de l’Escola Els Llorers, una de les escoles Refugi Climàtic, un projecte coordinat per la Xarxa d’Escoles més Sostenibles que servirà de referència també per a les properes transformacions.

Veure el vídeo íntegre de la jornada

Projecte relacionat

Pla del joc a l’espai públic de Barcelona amb horitzó 2030

OBERT DES DE 2017 | Acompanyem l’Ajuntament de Barcelona en la definició i desplegament del Pla del joc a l’espai públic per tal que, amb horitzó 2030, la ciutat sigui cada vegada més jugable i ofereixi més i millors oportunitats de joc a l’espai públic als infants, adolescents i al conjunt de la ciutadania.

Projecte relacionat