Infants i adolescents de tot l’Estat es troben a per transformar les seves ciutats

13/06/2025

9 infants altaveu assisteixen a les jornades “Niños, niñas y adolescentes transformando su ciudad”, organitzada per la Red Estatal de Ciudades Educadores en les quals partipen infants de tot l’Estat.

Els dies 13, 14 i 15 de juny de 2025, el municipi de Rivas Vaciamadrid acull la trobada final de la Xarxa Temàtica “Nenes, nens i adolescents: transformant la seva ciutat”, una iniciativa impulsada per la Red Estatal de Ciudades Educadoras. Aquesta trobada reuneix infants i adolescents de tot l’Estat per compartir experiències i reflexionar sobre com construir ciutats més inclusives, sostenibles i pensades des de la mirada de la infància. Nou infants de l’Altaveu d’infants de Ciutat hi assisteixen en representació de l’Ajuntament de Barcelona per explicar la seva experiència en el marc del projecte de recerca i participació Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona, que duuem a terme l’Institut Infància i Adolescència, per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona.

L’objectiu d’aquesta jornada és posar en valor la participació real de la infància i l’adolescència en la definició de les polítiques urbanes, en línia amb els principis de la Nova Agenda Urbana i els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

Durant tres dies, els participants gaudeixen d’un programa intens i dinàmic que inclou tallers, presentacions de projectes, espais de debat i activitats lúdiques. La jornada de dissabte destaca per la fira de projectes, on es presenten iniciatives de més de 13 ciutats que han treballat durant mesos per incorporar la veu dels infants en temes com la mobilitat, el medi ambient, l’urbanisme, la salut i la convivència. També s’hi fa una valoració col·lectiva dels projectes i es comparteixen vídeos i materials elaborats pels grups participants. Les presentacions de les experiències han estat dissenyades i les faran els mateixos infants.

Entre els grups convidats hi ha l’Altaveu d’Infants de la Ciutat, que arriba amb alegria i ganes de compartir el seu projecte amb altres nens i nenes. L’Altaveu d’infants de Ciutat és una experiència reconeguda per la seva metodologia innovadora, que promou el diàleg directe entre infants i responsables polítics i socials. En la qual els infants presenten l’Agenda dels Infants, que recull les demandes, propostes i idees dels infants per a la millora del seu benestar.

Aquesta trobada és el punt culminant d’un procés col·laboratiu que ha implicat més de 25 municipis i que ha generat recursos útils com un banc d’experiències inspiradores, una llista de comprovació per a processos participatius i indicadors per mesurar la participació infantil en l’àmbit urbà. La jornada no només celebra el treball fet, sinó que obre la porta a continuar avançant cap a ciutats més justes, escoltadores i compromeses amb la infància.

Projecte relacionat

Altaveu d’Infants, els nens i nenes de Barcelona prenen la paraula

OBERT des de 2023 (1a edició, 2018-2020) | L’Altaveu d’Infants de la Ciutat és un grup d’una trentena de nois i noies d’entre 11 i 12 anys de tots els districtes de Barcelona. L’objectiu del grup és donar a conèixer l’Agenda dels infants i obrir diàlegs amb agents polítics i socials de la ciutat de Barcelona al voltant de les demandes i propostes dels nens i nenes per millorar el benestar de la infància.

Programa relacionat