Els passats 13 i 14 de desembre va tenir lloc el simposi internacional Infants i participació política. Els consells d’infants, organitzat pels grups de recerca de la Universitat de Barcelona GREM i GPS, en el qual l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona en vam ser institució partner.
El Simposi va comptar amb la presència d’experts internacionals com Manfred Liebel, Lourdes Gaitán, Francesco Tonucci i Vicky Johnson, que van aportar els seus punts de vista i experiències sobre la necessitats d’incloure la veu dels infants i adolescents en la política:”poner a los niños en la política es hacer una buena política”, va defensar Tonucci a la seva ponència.
La participació dels infants i adolescents va ser central en tots els espais del simposi, tant en les taules rodones com en els moments per al debat, on van plantejar preguntes rellevants als membres de les taules. Tal com va destacar Asun Llena a la seva presentació: “parlar dels nens i nenes, sense els nens i les nenes, és parlar de participació sense participació, i el simposi vol trencar aquesta dinàmica”.
El Simposi també va ser el marc per presentar els resultats de la recerca Els consells d’infants i el CNIAC. Noves formes de participació política i cívica dels nens i les nenes de Catalunya, un estudi de l’evolució i la incidència dels consells d’infants a Catalunya entre el 1998 i el 2014, amb la finalitat d’aportar elements per repensar i millorar les estratègies de suport i promoció de les pràctiques de participació infantil a Catalunya. A més, ja està disponible en format digital el llibre Infància i Participació Política elaborat de manera col·laborativa pels impulsors de la recerca juntament amb una cinquantena de municipis compromesos amb la participació infantil.
En la línia de repensar la participació dels infants i adolescents ve al cas esmentar el treball impulsat des de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona per emmarcar el debat sobre el què i el com de la participació d’infants i adolescents als barris i a la ciutat de Barcelona.
Al document de treball s’apunten 3 estratègies de participació complementàries, amb les quals indiquem que els òrgans i els canals estables són una bona via per la participació d’infants i adolescents, però no pas l’única: participar en els processos de diagnosi i en la presa de decisions que afecten a infants i adolescents també és una manera de fer efectiva la participació i afavorir pràctiques de coresponsabilitat, autogestió i apropiació dels espais i/o activitats concretes n’és una altra.