L’objectiu d’aquest projecte, encarregat per l’Ajuntament de Barcelona a l’Institut Infància i Adolescència és impulsar un espai deliberatiu i generador d’idees d’acció per a promoure polítiques municipals en clau d’adolescència que afavoreixin un ús positiu i saludable de l’espai públic per part dels nois i noies.
El vincle adolescència, activitat lúdica i espai públic és una relació complexa que sovint s’associa més a aspectes negatius i problemàtics que no pas a positius. Però, paradoxalment, els nois i noies adolescents són, precisament, el col·lectiu que més necessita l’espai públic per trobar-se i relacionar-se. Teixir vincles i passar temps amb els iguals és una necessitat de primer ordre en aquesta etapa de la vida.
Justament per això, afavorir un ús positiu i saludable de l’espai públic per part dels nois i noies de la ciutat és una necessitat identificada en tres estratègies de ciutat cabdals en les polítiques d’infància i adolescència (El Pla d’Adolescència i Joventut de Barcelona 2023-2030, el Pla d’infància 2021-2030 i el Pla del Joc a l’Espai Públic amb horitzó 2030).
Aquest 2024, en el marc del programa Ciutat jugable i espai públic, l’Ajuntament de Barcelona (concretament la Direcció de Serveis d’Infància, Joventut i Gent Gran de l’Ajuntament de Barcelona amb el suport de la Direcció d’Estratègia Urbana) encarrega a l’Institut Infància i Adolescència el projecte Adolescència i espai públic, que s’articula al voltant de la creació i dinamització d’una Taula tècnica transversal sobre adolescència, ciutat i espai públic. Aquesta taula transversal està formada per diversos responsables municipals i té l’objectiu de ser un espai deliberatiu i generador de propostes d’acció per a promoure polítiques municipals en clau d’adolescència que afavoreixin un ús positiu i saludable de l’espai públic per part dels nois i noies.
Aquesta taula, que ja s’ha reunit 3 vegades des de la seva constitució el passat mes d’abril, està formada per més de 30 professionals.
Per tal d’enriquir el debat i l’elaboració de les idees, durant el desplegament de la taula s’han presentat dades de context sobre l’adolescència de Barcelona recollides a l’Observatori 0-17, un marc conceptual basat en el Desenvolupament Positiu Adolescent (Benson et al., 2006). També s’han compartit els principals resultats de l’informe sobre criteris de disseny per una ciutat jugable per a nois i noies adolescents, elaborat a partir de casos d’estudi a nivell internacional i de recerca documental sobre disseny, planificació i programes socioeducatius per estimular l’activitat lúdica a l’espai públic.