(nota a 27/04/2020)
Aturem el seguiment setmanal de l’impacte de la crisi Covid19 sobre les vides i drets dels infants i adolescents, per agafar la perspectiva que en endavant ens ha de portar l’anàlisi i el coneixement.
Des de l’inici del confinament total dels infants (13 de març de 2020) i fins el dia 26 d’abril, coincidint amb la possibilitats per a tots els infants de sortir al carrer, l’Institut Infància hem estat recollint, recopilant i sistematitzant informacions, reportatges i articles en què s’evidenciaven els impactes d’aquesta crisi sanitària en els drets de la infància i l’adolescència a la ciutat.
Ens hem fet especial ressò sobre com, en la gestió de la crisi oberta pel Covid19, s’ha tingut una mirada adultocèntrica que no ha tingut prou en compte la perspectiva dels drets dels infants. D’especial importància ha estat l’emissió, el passat 8 d’abril, de recomanacions de la Comissió dels Drets de l’Infant a tots els seus Estats part, i per tant també per a Espanya i amb implicacions per a tots els seus nivells administratius.
Malgrat que els infants ja poden sortir al carrer, el confinament no s’ha acabat. Encara hi ha moltes incerteses i, sobretot, falta conèixer quin serà l’impacte de tota aquesta crisi en la vida dels nens, nenes i adolescents, sobretot en termes de pobresa i desigualtats educatives.
Des de l’Institut Infància i Adolescència ho seguirem amb atenció: continuarem compartint el coneixement que generin altres institucions i ja hem reorientant part de la nostra activitat a intentar comprendre i narrar l’impacte d’aquesta crisi en les vides de tantes nenes, nens i adolescents a la nostra ciutat.
Així és que deixem d’actualitzar aquesta notícia per centrar els nostres esforços i recursos al seguiment de les recerques i noves dades que aniran apareixent en endavant, i que recopilarem en aquest nou espai.
—
(actualitzada a 25/04/2020)
Des de l’@InstInfancia obrim aquest espai al nostre web que anirem actualitzant periòdicament amb articles, reportatges i informacions que pensem que ajuden a entendre els impactes específics que aquesta crisi té sobre la infància i l’adolescència i per destacar les accions i mesures des de les quals podem acompanyar millor a la infància i contribuir a preservar els seus drets reconeguts a la Convenció dels Drets de l’Infant.
Comunicat del Comitè dels Drets de l’Infant* sobre l’afectació de la crisi del Covid-19 sobre els drets dels infants i principals recomanacions als estats part per minimitzar-ne l’impacte (Comitè dels Drets dels Infants, 8/4/2020)
(*) El CDI és un òrgan conformat per 18 experts/es independents que fa el seguiment de la implementació de la Convenció dels drets de l’infant per part dels Estats que l’han ratificat.
Impactes en els drets dels infants: 4 principis rectors i altres drets de la Convenció dels drets dels infants que es veuen afectats
1) EL PRINCIPI DE LA NO DISCRIMINACIÓ: Tots els infants tenen els mateixos drets: en tot cas, en tot moment i sense excepcions. No n’importa el color de pell, la religió, la procedència o les idees dels seus pares.
2) L’INTERÈS SUPERIOR DE L’INFANT: Qualsevol decisió, llei o política que pugui afectar la infància ha de tenir en compte què és el millor per als nens i nenes. Quan els adults prenguin decisions han de pensar en la manera com poden afectar els infants
El CDI insta a: vetllar perquè les respostes a la pandèmia, incloses les restriccions i decisions sobre l’assignació de recursos, reflecteixin el principi l’interès superior de l’infant.
-
-
- La Síndica de Greuges de Barcelona comparteix que es puguin donar els primers permisos perquè els infants i adolescents surtin al carrer (Síndica de Greuges de Barcelona, 20/04/2020)
- Crida a tenir en compte els infants en la sortida de la crisi (El Punt Avui, 17/04/2020)
- Heike Freire: «Els infants haurien de sortir una hora al dia» (Catorze, 13/04/2020)
- La infancia confinada (El País 7/4/2020)
- Ocho falsas creencias sobre los niños y el confinamiento (El País, 4/4/2020)
- ¿Los niños deben poder salir un poco a la calle? La relajación del confinamiento infantil en Italia aviva el debate en España (El Diario.es 1/4/2020)
- Allibereu ja els nostres fills i filles (El crític, 30/03/2020)
- El Síndic demana que es consideri l’interès primordial dels infants i adolescents en totes les mesures preses per gestionar la crisi sanitària de la COVID-19 (Síndic de Greuges de Catalunya, 27/03/2020)
- Hi ha alternatives a confinar els infants 24 hores al dia a casa pel coronavirus? (Ara Criatures, 25/03/2020)
- Los políticos no saben lo que es ser niño y estar encerrado (El País, 24/03/2020)
- ¿Alguien piensa en las criaturas? (El Periódico, 23/03/2020)
- La asombrosa desaparición de 7 millones de niños españoles por el coronavirus (El confidencial. 22/03/2020)
-
3) EL DRET A LA VIDA, LA SUPERVIVÈNCIA I EL DESENVOLUPAMENT: Tots els nens i nenes tenen dret a viure, a desenvolupar-se i a assolir el seu màxim potencial en la vida. Això inclou tenir dret, per exemple, a una alimentació i allotjament adequats, a l’aigua potable, a l’educació, a l’atenció sanitària, al joc i el descans, a activitats culturals i a informació sobre els seus drets.
> DRET A UN NIVELL DE VIDA DIGNA (art 27, CDI) Tens dret a un nivell de vida adequat per al teu desenvolupament físic, mental, espiritual, moral i social. Els teus pares són els responsables que tinguis tot el que calgui per viure d’una manera digna, però si ells no t’ho poden proporcionar, les autoritats els han d’ajudar.
El CDI insta a: activar mesures immediates per garantir que els infants s’alimentin d’aliments nutritius, mantenir la prestació de serveis bàsics i protegir els infants que veuran augmentat el seu grau de vulnerabilitat
-
-
- Los niños del Covid: el trauma familiar que la economía y los datos no nos dejan ver (El Confidencial, 29/3/2020)
- Confinarse con tus hijos en un infrapiso compartido por 12 personas (El Periódico, 29/03/2020)
- El coronavirus i la infància del bigoti (Blog: Llei d’Engel, 26/03/2020)
- El coronavirus no és igual per tothom (El Diari de l’Eduació, 19/03/2020)
-
> DRET A L’EDUCACIÓ I OBJECTIUS DE L’EDUCACIÓ (art 28 I 29, CDI) Tens dret a l’educació. L’educació primària ha de ser obligatòria i gratuïta, i has de tenir facilitats per accedir a l’educació secundària o anar a la universitat. L’orientació i la informació sobre les teves opcions educatives i professionals formen també part de la teva educació (…) L’educació ha d’estar encaminada a desenvolupar la personalitat, aptituds i capacitats.
El CDI insta a: assegurar-se que l’aprenentatge en línia no agreugi les desigualtats existents o substitueixin la interacció alumne-professor
-
-
- Comunicat: resiliènca del sistema educatiu (Col·legi Oficial de Pedagogs de Catalunya, 04/2020)
- “I si educar és també innovar? Com la tecnologia té un paper clau en el futur de l’educació i les lliçons no apreses. Cicle de converses #desdecasa (Ajuntament de Barcelona, 21/04/2020)
- La educación tras el confinamento (El País, 21/04/2020)
- Mitigar el impacto educativo requerirá 5.000 millones de euros (El País, 21/04/2020)
- Sis mesos sense anar a l’escola? (Ara, 19/04/2020)
- Ara també és l’hora dels Mestres (Ara, 18/04/2020
- Una brecha que crece semana tras semana (Magisterio, 14/04/2020)
- Heike Freire: «Els infants haurien de sortir una hora al dia» (catorze, 13/04/2020)
- Superar el temari (Ara, 6/4/2020)
- Confinament i efecte escola (El Periódico, 6/4/2020)
- Escola rica, escola pobra (El Periódico, 6/4/2020)
- El Síndic recomana que la represa telemàtica del curs escolar prevegi les situacions de major vulnerabilitat i vagi acompanyada de mesures de compensació de les desigualtats socials i educatives (Síndic de Greuges de Catalunya, 2/04/2020)
- I no seria millor deixar les criatures una mica en pau? (El Diari de l’Educació, 1/04/2020)
- Cal allargar el curs escolar? Com es compensen les desigualtats educatives derivades de la crisi del coronavirus? (El Diari de l’Educacio, 30/03/2020)
- La epidemia agrava la brecha educativa: : las familias con menos recursos gestionan peor el estrés (El País, 27/03/2020)
- Perdran el curs? (Catorze, 25/03/2020)
- Ni internet ni las clases por TV son suficientes: cómo el cierre de colegios agrava las desigualdades educativas (El diario, 24/03/2020)
- Brecha educativa: un tercio de los alumnos no disponen en sus domicilios de la tecnología necesaria para recibir clases virtuales (El País, 24/03/2020)
- Quan els deures de l’escola són l’últim dels problemes del confinament (Ara, 24/03/2020)
- “Cal reduir les vacances escolars d’estiu” (El País, 20/03/2020)
-
> DRET A LA SALUT I ELS SERVEIS SANITARIS (art 24, CDI) Tens dret a gaudir del nivell més alt possible de salut (que inclou aigua potable, una bona higiene i alimentació) i a rebre atenció mèdica quan et posis malalt.
El CDI insta a: no negar als infants l’accés a l’assistència sanitària, incloses les proves i vacunes, serveis de salut mental i tractament per a afectacions de salut preexistents.
-
-
- El confinamiento afecta a la salud mental de los niños (La Vanguardia, 18/04/2020)
- Com podem respondre les necessitats de la infància durant el tancament domiciliari i el desconfinament? (IsGlobal, 17/04/2020)
- Espanya és l’únic país de la UE que té les criatures tancades a casa (Ara, 17/04/2020)
- El coronavirus no se ceba con los niños, el confinamiento sí (El País, 14/4/2020)
- Pantalles i infants durant el confinament: un repte domèstic (El Crític, 2/4/2020)
- El confinament pot tenir efectes psicològics en nens, adolescents o nadons? (L’ofici d’educar, Catalunya Ràdio, 30/03/2020)
- Psicòlegs i educadors d’Itàlia demanen deixar sortir als nens una hora (El Periódico, 29/03/2020)
- Urge pensar en la infancia confinada en condiciones precarias (El Salto, 25/3/2020)
- Efectes en els infants del confinament a casa per coronavirus. Mesures de prevenció i actuación (Faros, Sant Joan de Déu 18/03/2020)
- Niños que no crecen y adolescentes con ‘el mono’: así afecta el encierro a nuestros hijos (El Confidencial, 17/3/2020)
- Consells i recomanacions. Afrontament psicològic del confinament pel Coronavirus SARS-CoV-2 Trastorns del neurodesenvolupament (Althaia.cat)
-
> DRET A SER PROTEGIT DE QUALSEVOL FOMRA DE VIOLÈNCIA O MALTRACTAMENT (art 19, CDI) Les autoritats t’hauran de protegir dels maltractaments, els abusos i la violència, també dels que provinguin dels teus pares o responsables legals.
El CDI insta a: reforçar els sistemes d’informació i derivació telefònics o en línia ja que el confinament pot exposar els nens, nenes i adolescents a un augment de la violència física i psicològica a casa
-
-
- Coronavirus (COVID-19)_Staying safe online(Guia del govern anglès, 23/4/2020)
- El confinament augmenta el risc de patir violència sexual infantil (TV3, 28/03/2020)
- Quan la pandèmia t’obliga a conviure amb el teu botxí: el confinament agreuja la violència a la llar (Ara, 27/03/2020)
- Resources to reduce violence and abuse (End Violence against children 19/03/2020)
-
> DRET AL JOC, ALS DESCANS, A L’OCI I LA CULTURA (art 31, CDI) Tens dret al joc, al descans i a les activitats recreatives i culturals.
El CDI insta a: permetre realitzar activitats a l’aire lliure supervisades i seguint els protocols de seguretat, com a mínim, un cop al dia.
-
-
- Heike Freire: «Els infants haurien de sortir una hora al dia» (catorze, 13/04/2020)
- Preguntem-ho a la mainada (Ara, 8/04/2020)
- Expertos recomiendan utilizar el juego para que los niños manifiesten sus emociones ante las necesidades específicas de la cuarentena (EcoDiario.es 19/3/2020)
-
4) EL PRINCIPI DE LA PARTICIPACIÓ: Els menors d’edat tenen dret a ser consultats sobre les situacions que els afectin i que les seves opinions es tinguin en compte. Això no vol dir que puguin fer sempre el que vulguin, sense fer cas dels grans. Les possibilitats de participació han d’anar augmentant amb l’edat perquè els infants i joves vagin assolint maduresa.
El CDI insta a: oferir oportunitats perquè les opinions dels infants siguin escoltades i tingudes en compte en els processos de decisió sobre la pandèmia
-
-
- #LaInfanciaPregunta (La Moncloa, 18/4/2020)
- L’Alcaldessa respon (Beteve, 11/4/2020)
- Manifest dels infants i adolescents de Catalunya sobre la situació excepcional (CNIAC, 10/4/2020)
- El coronavirus no detiene la participación infantil: los consejos siguen su trabajo ‘online’ (Unicef, Ciudades Amigas de la Infancia 31/3/2020)
- Barcelona propone a los niños hacer una diario de confinamiento (La Vanguardia, 30/03/2020)
- Mensaje de Francesco Tonucci: “mi primer consejo es el de escuchar a los niños” (Francesco Tonucci a Vimeo, 27/3/2020)
- Si el Covid-19 no és ciència ficció, tampoc ho hauria de ser que els polítics escoltin els infants (Social.cat 24/03/2020)
-
> DRET A L’ACCÉS A UNA INFORMACIÓ ADEQUADA (art 17, CDI) Tens dret a rebre informació mitjançant els llibres, els diaris, la ràdio, la televisió, Internet… En especial, la informació que sigui important per al teu benestar i desenvolupament. Les persones adultes han de vetllar perquè aquesta informació sigui adequada i t’han de protegir de continguts nocius.
El CDI insta a: difondre informació precisa sobre el COVID-19 i sobre com prevenir la infecció en diversos idiomes i en formats que siguin child-friendly i accessibles per a tots els infants.
-
-
- El dol durant el confinament. Com ho explico als infants (Dipsalut, Salut Pública de la Diputació de Girona, 25/03/2020)
- Com expliquem què passa als nostres infants i gent gran? dins de “Sis consells per cuidar-se durant el temps de confinament” (Crític, 23/03/2020)
- How to talk to your child about coronavirus disease 2019 (Unicef, 10/3/2020)
- Recomanacions de gestió psicològica durant quarantenes per malalties infeccioses (pàg3) (Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, 03/2020)
- Recomanacions per aforntar la mort d’una persona estimada durant el confinament pel Covid-19 (pàg7) (Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, 03/2020)
- Coronavirus no es un príncipe (ni una princesa) (Maria Coco y Sara Ramírez 03/2020)
-
Respostes des de la coresponsabilitat (administració, escola, tercer sector, societat civil, família, infants i universitats)
Administracions públiques:
Respostes per a la infància des del govern local:
- Barcelona des de casa: espais per a nens i nenes (Ajuntament de Barcelona)
-
- Estimat Diari: un espai obert per a que nens i nenes expressin amb les seves paraules, dibuixos i imatges, el que estan vivint, sentint i aprenent de la vida en confinament
- L’Alcaldessa respon: A partir del dissabte 11 d’abril, a les 18.30 hores, l’alcaldessa respondrà les preguntes i inquietuds dels veïns i les veïnes més petits de la ciutat en un programa setmanal de 30 minuts de durada que s’emetrà a Betevé i al web estimatdiari.barcelona
- Decidim Barcelona: quedar-se a casa no és avorrit: Aquest espai per compartir iniciatives comunitàries de cures i de suport mutu des de casa para una atenció especial en els nens i les nenes, amb tota classe de recursos perquè aquests dies de confinament siguin amens, variats i divertits per als infants.
-
- Barcelona des de casa: mesures de suport social: beques menjador
- Barcelona des de casa: mesures de suport econòmic: quotes escola bressol quotes escoles de música quotes centres esportius ajuts per pagar l’aigua i la taxa de residus
- Barcelona de casa: vies per col·laborar
- Espai de Creativitat de l’ Acord Ciutadà, un recull d’iniciatives per difondre pràctiques o accions de les entitats socials per intentar reduir o superar les dificultats originades pel Covid-19.
- Cultura des de casa, un repositori d’activitats per fer a casa amb una categoria específica per a famílies (Institut de Cultura de Barcelona, Ajuntament de Barcelona)
- Campanya d’activitats d’estiu T’estiu Molt, campanya garantir la participació de tots els infants residents a Barcelona a les activitats d’estiu i evitar que la capacitat econòmica de la família sigui un obstacle, com tampoc la condició física, psíquica o sensorial de l’infant. Enguany per la crisi del Covid-19 les inscripcions faran únicament a través d’internet a partir del 25 d’abril.
- La Biblioteca a casa, activitats en línia promogudes per les biblioteques de Barcelona. A l’espai La lletra petita s’expliquen contes infantils en línia
Altres mesures de política pública:
- Pla de sortida al carrer d’infants i adolescents de la Generalitat (Generalitat de Catalunya, abril 2020)
- Educació comença el procés de repartiment de 22.000 dispositius amb connectivitat a alumnes que no en disposen per seguir el curs des de casa (Generalitat de Catalunya 14/4/2020)
- Recomanacions entorn als règims de comunicació i estança dels fills i filles durant l’estat d’alarma per a progenitors que viuen separats i en comparteixen la responsabilitat parental (EATAF del Departament de Justícia, el COPC, el TSCAT i el CEESC 31/3/2020)
- Programas autonómicos para garantizar el derecho a la alimentación de niños y niñas en situación de vulnerabilidad durante el cierre escolar por el COVID-19 (Alto comisionado para la lucha contra la pobreza infantil. 24/03/2020)
- Educació i Treball, Afers Socials i Famílies garanteixen els ajuts de menjador i a menors usuaris dels serveis d’intervenció socioeducativa amb servei d’àpat (Generalitat de Catalunya, 16/03/2020)
Escola:
-
- Confinament, segregació i tornada a les aules (El Diari de l’Educació, 8/4/2020)
- Educació en temps de coronavirus (Comunicat de la FMRPC, 3/4/2020)
- Acció tutorial i orientadora, ara més que mai (Editorial Edu21, 30/03/2020)
- Els esplais i caus no s’aturen: confinats, però motivats (El Diari de l’Educació, 27/03/2020)
- “Ara més que mai els mestres han de demostrar la seva vàlua” (Ara, 24/03/2020)
- Quan els deures de l’escola són l’últim dels problemes del confinament (Ara, 24/03/2020)
Tercer sector i societat civil:
-
- La PINCAT denuncia que els infants són els ‘grans oblidats’ i demana un full de ruta específic (PINCAT, 15/04/2020)
- Las familias y expertos en educación piden que se abran los colegios en verano (El País, 14/04/2020)
- Proposta al Congreso de los Diputados per flexibilitzar el confinament dels infants (Edualter i altres, 1/04/2020)
- UNICEF y la OIT advierten de que las familias trabajadoras necesitan más apoyo (UNICEF, 30/03/2020)
- Els esplais i caus no s’aturen: confinats, però motivats (El Diari de l’Educació, 27/03/2020)
- Desde la crisis del 2008 hemos creado un capital social que ahora nos servirá (La Vanguardia, 22/3/2020)
- Efectes en els infants del confinament a casa per coronavirus. Mesures de prevenció i actuació (FAROS, Hospital Sant Joan de Déu, 17/03/2020)
- Vacunes de suport mutu (Directa, 17/03/2020)
Família:
-
- 10 recomanacions per a famílies amb adolescents durant el confinament (Sant Pere Claver, 04/2020)
- Treballar les competències emocionals a casa (Dipsalut, Salut Pública de la Diputació de Girona, 20/03/2020)
- Menors en confinament (El país, 31/03/2020)
- Mensaje de Francesco Tonucci: 10 propuestas para un mejor confiamiento de los niños y niñas en casa (Francesco Tonucci a Vimeo, 27/3/2020)
- Idees per sobreviure el confinament amb adolescents (Joventut Diputació de Barcelona, 23/03/2020)
- Sis consells per cuidar-se durant el temps de confinament (Crític, 23/03/2020)
- Adolescentes y coronavirus (La Voz de Galicia, 22/03/2020)
- Com ajudar als infants a traspassar i transcendir el confinament (Escola Congrés-Indians, 17/03/2020)
Infants:
-
- Recomanacions per a adolescents per afrontar el confinament (Sant Pere Claver, 04/2020)
- Manifest dels infants i adolescents de Catalunya sobre la situació excepcional (CNIAC, 10/4/2020)
- Barcelona des de casa: estimat diari (Ajuntament de Barcelona, 30/03/2020)
- ¿Qué haces con todo este tiempo en casa? Nos gustaría saberlo por un buen motivo (UNICEF Comité Español y Alcantara Family Foundation, 28/03/2020)
Universitats i aproximacions des de la recerca:
-
- Estudio sobre confinamiento y salud en la población infantil (Universidad del País Basco)
- SOLIVID, mapa col·laboratiu i d’un banc de recursos on-line sobre les iniciatives solidàries davant la crisi del COVID-19 (IERMB, IGOP, GURB, 03/2020)
- #InfanciaConfinada. Consulta a nens, nenes i adolescents per conèixer les seves preocupacions i vivències en situació de confinament (àmbit estatal)
- Recerca sobre confinament, infants i joves a Catalunya. Adreçada a famílies amb fills i filles entre 3 i 18 anys (UAB)
- Recerca per detectar infants i adolescents que necessiten suport psicològic (Grup AITANA, Universitat Miguel Hernández d’Elx)