Aportem reflexions sobre participació infantil a la guia de ràdios escolars del Departament d’Educació

29/05/2025

La guia “La veu de la infància”, que promou la ràdio escolar com a eina educativa i de participació, s’ha presentat al Mercat Audiovisual de Catalunya, a Granollers.

L’Institut Infància i Adolescència hem contribuït a la guia “La veu de la infància: Guia per dinamitzar experiències de ràdio escolar”, aportant la nostra experiència en la promoció de la participació autèntica d’infants i adolescents. Amb aquesta col·laboració hem aportat reflexions sobre la participació autèntica dels nens i nenes i el potencial de les ràdios escolars per afavorir-la. La nostra contribució es concentra al capítol 2 de la guia, titulat “el dret a prendre la paraula”.

Aquesta guia, elaborada per COMSOC – Comunicació Social, a partir dels més de 15 anys d’experiència en ràdio i pòdcast educatius, la publica el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. L’objectiu de la guia és oferir recursos i orientacions per dinamitzar experiències de ràdio escolar. Està pensada per a docents i educadors que vulguin incorporar la ràdio com a eina pedagògica, promovent la creativitat, el treball en equip i la comunicació entre l’alumnat. La guia també destaca la importància de la ràdio com a mitjà per donar veu als infants, reforçant el seu paper actiu en la comunitat educativa.

 

Potencials d’aprenentatge i de participació de les ràdios escolars 

La presentació de la guia ha tingut lloc l’11 de juny al Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) a Granollers en un programa de ràdio en directe al qual hi ha participat la responsable de comunicació de l’Institut i coautora del capítol, Laia Curcoll, i també mestres i persones impulsores de ràdios escolars d’arreu del territori de parla catalana: Lourdes Martí, mestra de català i coordinadora de la ràdio de l’Institut Ca n’Oriach de Sabadell; Aleix Vidal, mestre de música i impulsor de la ràdio escolar de l’Escola Mogent, a la Roca del Vallès, des de fa més de 10 anys; Victòria Alemany, de l’IES Isidor Macabich d’Eivissa i Helena Montaner, tècnica d’Escola Valenciana–Federació d’Associacions per la Llengua. També s’han pogut escoltar testimonis d’infants de diferents escoles, mostrant exemples pràctics de com la ràdio pot ser una eina transformadora en l’educació.

El programa ha estat un punt de trobada per a professionals de l’educació i la comunicació interessats en potenciar la participació infantil a través dels mitjans escolars, i ha servit per posar en valor el potencial de la ràdio escolar en els aprenentatges curriculars, especialment la llengua catalana, i també com un mitjà de participació i escolta dels nens i nenes en el si de l’escola i amb potencial d’anar més enllà de la comunitat educativa.

Programa relacionat

Participació de la infància i l’adolescència

A través de la línia de treball de “Participació dels infants i adolescents: les veus que hem d’escoltar i tenir en compte” acompanyem l’administració en projectes i canals de participació dels nens, nenes i adolescents.