Som socis associats del projecte europeu IMCITIZEN per fomentar la participació de la infància

21/02/2023

El projecte està compromès amb una participació inclusiva, significativa, autèntica, sostenible, vinculant, transformadora, segura i creativa per als nens i nenes. I busca canvis sistèmics en els mecanismes de participació dels infants.

L’Institut Infància i Adolescència som entitat associada al projecte europeu «IMCITIZEN. Implementing Children Participation Platforms. Active citizens in decision-making» liderat pel Grup de Recerca en Educació Moral (GREM) de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona. Es tracta d’un projecte que fomenta la identitat de ciutadania democràtica dels nens i nenes com a membres actius i compromesos dels seus municipis i identifica estratègies per augmentar la participació infantil.

El projecte està compromès amb una participació inclusiva, significativa, autèntica, sostenible, vinculant, transformadora, segura i creativa per als nens i nenes. I busca canvis sistèmics en els mecanismes de participació dels infants per incidir de manera significativa en les polítiques públiques i l’educació de la identitat cívica i democràtica dels infants. Té per objectiu de conscienciar els mateixos infants i també les persones adultes sobre els drets dels infants -el dret a ser escoltats i a la participació en la presa de decisions-, i fomentar el disseny conjunt de plataformes de participació infantil perquè els nens modelin i autogestionin la participació local.

El projecte implicarà, a través de les escoles, nens i nenes de 6 a 12 anys i també persones adultes de sis municipis espanyols (Barcelona, Madrid, la Corunya, Mislata, Castrillón i Azuqueca). Després d’una primera fase de formació en drets de la infància, els nens i nenes cocrearan una Plataforma de participació infantil a la seva escola i aquesta plataforma col·laborarà en l’elaboració d’un Pla Estratègic Municipal per la Participació dels Infants.

S’espera que en finalitzar el projecte s’hagi incidit en les pràctiques de participació a l’escola, s’hagin incrementat els espais d’interlocució entre infants i adults, s’hagi afavorit la creació de més oportunitats participatives dels infants en el seu entorn quotidià i s’hagi contribuït a elaborar coneixement i eines per incrementar la participació de la infància en altres escoles i municipis. Així mateix, s’espera que els nens i nenes tinguin un coneixement més profund dels seus drets, així com de la seva identitat de ciutadania capaç d’implicar-se en les decisions del seu entorn, i també s’espera augmentar el nombre de nenes i nens que participen en lideratge com a grup de ciutadania activa i implicada.  .

La implicació de l’Institut Infància i Adolescència com a socis associats significa estar connectades al projecte i disponibles per assessoraments en els moments en què el nostre coneixement i expertesa pugui ser d’utilitat pel projecte, especialment pel que fa al protagonisme de la infància com a co-dissenyadors de plataformes de participació dins les escoles, que és una de les línies de treball que tindrà el projecte.

Programa relacionat

Participació de la infància i l’adolescència

A través de la línia de treball de “Participació dels infants i adolescents: les veus que hem d’escoltar i tenir en compte” acompanyem l’administració en projectes i canals de participació dels nens, nenes i adolescents.