Educació, petita infància i política local

10/03/2016

5 idees clau i moltes preguntes obertes

Amb la jornada del 27 de febrer es va iniciar un cicle de debats sobre atenció educativa a la petita infància organitzat per l’Ajuntament de Barcelona, de la qual vam fer la relatoria. Plantegem cinc idees clau per emmarcar el debat i recollim sintèticament preguntes i intervencions que es van posar-se sobre la taula, tant per part dels dos estudis i quatre experiències presentades com pel centenar de persones participants.

  • Amb l’educació a l’etapa 0-3 ens hi juguem molt perquè és una etapa estratègica per a cada un dels infants i també per al conjunt de la societat.
  • Vivim un dèficit històric de polítiques de suport a les famílies amb infants que és una anomalia en el context europeu, malgrat la trajectòria educativa de la ciutat.
  • Barcelona té una xarxa potent d’escoles bressol municipals que cal seguir ampliant i millorant, ja que, actualment no arriba a oferir plaça ni a 1 de cada 4 infants d’aquesta etapa.
  • I més enllà de les escoles bressol? És important diversificar els serveis educatius municipals i posar en valor els espais familiars ja existents i la necessitat d’ampliar-los i que responguin a un model compartit.
  • Cal reconèixer la diversitat d’iniciatives socials de criança o educació de la petita infància no regulades que conformen una galàxia força complexa en la qual cal establir criteris molt clars i argumentats sobre les diferents possibilitats de suports per part de l’Ajuntament, per tal que hi hagi unes regles de joc clares.